Blogg

Kort om den rådande tågstrejken

Det brukar sägas att det är svårt att ta sig till och från Kalmar. Framför allt därför att vi har så dåliga tågförbindelser, sällan är det så sant som nu. 22 avgångar per dag har blivit 4, eller 2 om helgen. Almega vill göra gällande att det beror på tågstrejken. Men stannar gärna där i sin problemanalys. Med enorma summor pengar kan arbetsgivaren annonsera och propagera för att fackförbundet SEKO bär skulden till strejken. och alltså också att det inte går att ta sig till eller från Kalmar.

Men SEKO strejkar inte för att de tycker det är roligt. Ingen tycker det är roligt att tvingas till strejk. Men det handlar om just det. SEKO är tvungna att strejka och har tvingats till det av en arbetsgivare som vill öka sin vinst genom att försämra sina anställdas villkor. Med sämre arbetsvillkor för de anställda kan de också lägga lägre bud vid upphandlingar och på så vis få ännu mer trafik (läs pengar).

Det är bra att SEKO tar fajten. Det är en väldigt symbolisk strid på många sätt för det som arbetsgivarna försöker göra händer inte bara ombord på tågen. Att företag avskedar sin anställda för att tvinga dem att söka om samma jobb till sämre villkor blir allt vanligare idag. Det är en farlig samhällsutveckling eftersom den ger makt åt företag, makt som tas från anställda. Det blir enkelt för företag att försämra anställdas villkor genom otrygga anställningar och den som inte vill söka om sitt jobb har i praktiken blivit av med det.

När arbetsgivarna vill skylla ifrån sig måste vi minnas att SEKO är pressade till strejk, det är den sista åtgärden de har att ta till mot en arbetsgivare som inte inser att personalen är en vinstbringande resurs, utan istället ser på sina anställda som en nödvändig utgift.

Vi stödjer strejken. Vi stödjer också de fackförbund som sympatistrejkar, för SEKOs sak är vår!