Insändare

Debattartikel om Kulturcentrum; Kulturcentrum nästa!

[su_spacer]

Vänsterpartiet har under många år kämpat för ett Kulturhus i Kalmar. Vi fick in ett beslut i budgeten för 2014. Nu tas viktiga beslut i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige om det fortsatta arbetet för att Kulturcentrum ska bli verklighet. Platsen för Kulturcentrum är Tullslätten i Kalmar och byggstart planeras till slutet av 2016. Landstinget och Regionförbundet är med i arbetet med Byteatern och Kulturcentrum.

Vänsterpartiet menar att Kulturcentrum ska vara en kreativ välkomnande regional mötesplats mitt i Kalmar för alla åldrar året om. En plats som pulserar av liv och engagemang, som erbjuder på upplevelser, kunskap och samtal och som låter människor vara kreativa, delaktiga och synliga. En plats som öppnar nya och spännande dörrar mot världen och in mot oss själva. Vi vet att kulturen spelar en avgörande roll för hur vi kan leva våra liva, för impulser, nytänkande, kritiskt granskande, upplevelser, ny kunskap, skapande, möten och möjlighet att tillsammans utveckla samhället.

Tillgång till kulturupplevelser och möjlighet att kunna utöva kultur i olika former är en av de största tillväxtfaktorerna för vår kommun och region. Kulturen är en drivkraft för att bygga upp ett demokratiskt samhälle och vår välfärd. En fri kultur i ett demokratiskt samhälle försvarar varje människas lika värde och olika gruppers rätt till val av liv, religion och kultur, grundläggande mänskliga rättigheter. Därför är Kulturcentrum så viktigt.

I Kulturcentrum ska Kalmar Stadsbibliotek, Byteatern Kalmar län, Kulturskolan och öppna förskolan Måsen finnas, men också mycket mer. Vänsterpartiet vill att Kulturcentrum ska bli ett demokratiskt vardagsrum där besökare, professionella kulturarbetare, olika föreningar, studieförbund, organisation, skolor, invånare och många fler möts och tillsammans skapar eller bara är. Kulturcentrum ska vara en mötesplats med teater- och dansscener, konserthall, bibliotek, utställningar, programverksamhet och restaurang/cafe´med scen. Men än är inte Kulturcentrum i hamn. I planeringen finns cirka 35 miljoner avsatta till Kulturcentrum, men nu måste ytterligare pengar avsättas i kommunens budget, men också i landstingets budget. Därför måste vi alla ”byggare” av kultur fortsätta slåss och samla krafterna för ett Kulturcentrum. Kalmarregionen behöver ett kulturlyft. Kulturarbetare måste få bättre förutsättningar för sitt arbete. Vi behöver nya kreativa mötesplatser.

Vi i Vänsterpartiet vet vad vi vill, Kulturcentrum nästa!
Bertil Dahl (V), kommunalråd

Liselotte Ross, (V) ledamot kultur- och fritidsnämnden