Blogg

Vinstjakt hör inte hemma i välfärden

Bertil-webb

Birgitta-2-webbLars-webbKerstin-webb

När välfärdssamhället växte fram hade vi en fast övertygelse om att våra gemensamma behov av välfärd fylls bäst och mest effektivt om vi organiserar och finansierar verksamheten gemensamt.

Skola, vård och omsorg är områden som passar sig ypperligt för gemensam och demokratisk styrning.
Det faller sig ganska naturligt just här att varje individs behov ska sättas i centrum och inget annat. På det sättet skapade vi tillsammans välfärdssamhället så som vi känner det. Men nu har vi en helt annan princip som råder. Marknadsintressena har tagit sig in och sätter pengar och vinst framför människors väl och ve, och så gott som alla partier stämmer in i hyllningskören.

Under den felaktiga parollen VALFRIHET låter man vinstdrivande företag göra goda affärer på mänskliga behov. Att borgerliga partier stödjer utvecklingen är inte konstigt, snarare ett tydligt exempel på vad deras ideologi leder till i praktisk handling, men när Socialdemokraterna i strid med den fackliga arbetarrörelsen inte vågar säga NEJ till vinstjakten och JA till kvaliteten, då hävdar vi att högerpolitiken har fått alltför stort spelrum. Sverige har sedan regeringen Reinfeldt tillträdde satt världsrekord i avregleringar och privatiseringar. Inte ens järnladyn Margaret Thatcher vågade föreslå och genomföra vad Jan Björklund och hans borgerliga vapendragare har gjort på skolans område.

Enbart Pinochet i Chile har tillåtit vinstuttag i den omfattning som man nu tillåter i Sverige när det gäller skattefinansierad skola, och diktaturregimer brukar inte vara vad vi anser vara goda förebilder i andra sammanhang. Nu har man tyvärr också öppnat upp för privata vinstdrivande företag i äldreomsorgen (LOV) i Kalmar. Socialdemokraterna i Kalmar gör gemensam sak med borgerligheten i något som kan bli en dyr affär för skattebetalarna. När vinsten i stället för människan blir det viktiga, då vi inte ens kan stoppa flödet av skattemedel ut till skatteparadis, så blir situationen absurd. Vart är vi egentligen på väg?

För Vänsterpartiet är den självklara ståndpunkten att alla pengar som betalas in i skatt för att gå till vård, skola och omsorg, också ska gå till vård, skola och omsorg och ingenting annat. Allt annat är slöseri. Undersökningar visar också att en stor majoritet av svenska folket tycker som vi tycker. Vinstjakten hör inte hemma i välfärden. Principen urholkar välfärden och gör vårt samhälle sämre rustat att ge våra barn en skolgång med hög kvalitet där olikheter får utvecklas och att ge våra äldre och sjuka vård och omsorg värd namnet. Nu låter vi skattemedlen gå till spekulation och låter dem flyga sin kos till främmande länder. Förr talade vi om sådant i termer av skatteflykt, trolöshet mot huvudman och bedrägeri. I dag är det politiskt sanktionerat och till och med upphöjt till hedervärt beteende.

Det är bara vi i Vänsterpartiet som vågar ta striden. Vi efterlyser lite mer politiskt mod hos våra närliggande partier!

Bertil Dahl
Birgitta Axelsson Edström