Insändare

Bertil, Lars och Liselotte skriver i Barometern 140408

[su_spacer]

Fördel cykeln i Kalmar

Vänsterpartiet tog för att antal år sedan initiativ till ett aktivare arbete kring cykelfrågor i Kalmar. Vi kan nu se tydliga framgångar!

Cyklandet ökar stadigt i Kalmar, det visas bland annat via de mätningar som hela tiden görs.

Hansabron har invigts, felande länkar har kopplats ihop, en cykelbarometer räknar cyklister, skyltningen för cykelvägar fortsätter, vägmarkeringar målas, cykelpumpar växer upp, nya bättre cykelparkeringar skapas, fler använder cykellyse efter kampanj och ny cykelkarta är exempel på att Kalmar de senaste åren växer och utvecklas som en cykelstad. Vi cyklar mycket i Kalmar.

Cykelbokslutet visar att hela 21 procent av resorna i Kalmar sker med cykel, på en tredje plats i landet. Många cyklar också året om. Åtta mätstationer ger hela tiden statistik och visar på höga siffror. Vi är stolta som Vänsterpartister över att vara politiskt ansvariga och pådrivande i dessa frågor.

Nu är det dags att ta nästa steg: Fördel cykel!
Varför cykel? Svaret är kanske självklart. Vi ser ett samhälle/en värld där miljöresurserna på flera sätt redan har förbrukats, där transporter med fossila bränslen måste minska och kollektivtrafiken och cykeltrafiken öka. Det är en rättvisefråga och jämställdhetsfråga, många har inte tillgång till bil och vem sitter ensam i bilen? Det handlar om resurser, vår livsmiljö och ett hållbart framtidsbygge.

Kollektivtrafiken ska kunna vara ett självklart alternativ för de flesta resorna. Cykeln är ett bra alternativ för kortare resor till jobb, skola, fritid och kultur.
Det handlar om vår hälsa, att skapa attraktiva centra, att parkeringsplatser används av de som absolut måste använda bilen. Det handlar om ekonomi. En parkeringsplats kostar cirka 150 000–300 000 kronor att bygga, en cykelparkering betydligt mindre. Cyklister är också en viktig konsumentgrupp.
Vänsterpartiet vill nu ta nästa steg! Vi vet att väldigt många bilresor är korta resor, som skulle kunna göras med kollektivtrafik eller/och cykel. Kollektivtrafiken ökar kraftigt i Kalmar. Vi behöver gå vidare med fria resor på lågtrafiktid (cirka 9-14), fria resor för barn och ungdomar och naturligtvis åker den med barnvagn gratis. Cykeln kommer att spela allt större roll i vår kommun. Det gör den redan i många framgångsrika städer i Europa.

Kalmar ska bli en ännu bättre cykelstad. Vi ska skapa ett sammanhängande cykelnät i Kalmar med tydliga cykelhuvudleder. Vi behöver öka driftanslaget till underhåll av cykelvägar och marknadsföring av cykelns alla fördelar. Ett bra underhåll av cykelvägar innebär mindre olyckor, mindre lidande för människor och minskade sjukvårdskostnader. Kalmar är en perfekt kommun för att cykling. I budgeten för de kommande har vi beslutat om cirka 30 miljoner till gång- och cykelvägar.
Vi behöver skyddade och fler cykelparkeringar med möjlighet att låsa fast cykel och låsa in tillbehör. Vi vill införa ett cykelkörkort i skolan en möjlighet att kontrollera och förbättra cykel­säkerheten för våra barn. Vi ska säkra skolvägarna. I universitetsstaden ska studenter erbjudas bra och billig kollektivtrafik och genomtänkta cykelvägar. Turismcyklingen kan utvecklas och skapa ett regionalt cykelnät. Kort sagt måste vi se cyklingens alla möjligheter.

Fördel cykel! Det låter naturligt och enkelt, men det krävs en genomtänkt balans mellan olika transportsätt: Gående, cyklande, kollektivtrafik och bilarna. Vi vill ha en fortsatt tydlig politik. Vi ska vara en kommun där alla trafikslagen har sin funktion och tillgänglighet, men där cykeltrafiken och kollektivtrafiken ökar kraftigt. Dags att ta cykeln!

 

Bertil Dahl (V), kommunalråd
Liselotte Ross (V), politisk sekreterare
Lars Holmberg (V), 2:e vice ordf, samhällsbyggnadsnämnden

 

 

Dela den här sidan:

Kopiera länk