Insändare

Liselotte o Bertil skriver i Barometern 140325

[su_spacer]

Fiasko för LOV!

Kalmar kommun har beslutat att införa LOV, lagen om valfrihetssystem inom hemtjänsten. Vi i Vänsterpartiet protesterade kraftigt, röstade nej och har ett eget förslag om verklig valfrihet inom omsorgens verksamheter.

Barometern redovisar nu en undersökning av hur införandet av LOV har slagit ut i länet. Det är ett tydligt resultat. LOV är ett fiasko i länet och i Kalmar kommun. Bara i Mönsterås har ett företag varit intresserat. I Kalmar och andra kommuner har inga företag anmält sig. Bilden som vi beskrev i debatten har blivit verklig.

LOV införs av rent ideologiska skäl utan verklighetsförankring. Det finns ingen efterfrågan från företag eller hos omsorgstagare att privatisera välfärdsverksamheten. Inte ett enda nytt jobb skapas. Stora resurser har lagts ned på utredningar och byråkrati för LOV-beslut. Resurserna ska räcka till att ta ut vinst i privata företag, vilket rimligen innebär mindre pengar till verksamheten.

Det svaga intresset är också en signal till alla de som varje dag arbetar för att ge våra äldre en bra service. Ni gör ett bra jobb!

Vi skulle kunna säga, vad var det vi sa? Men frågan är för viktig för snabba poänger

Vinstuttag hör inte hemma i den gemensamma verksamheten för våra äldre. Varje skattekrona ska användas i verksamheten, människors behov ska styra, inte vinstintressen. Nu måste vi gå vidare och utveckla den gemensamma omsorgsverksamheten utan vinstintressen.

Vi behöver tillföra mer resurser och skapa rimligare arbetsbelastning. Arbetet med heltider fortsätter. Våra äldre ska kunna välja innehållet i sin omsorg, möta samma personer och personlen ska ha tillräcklig med tid för omsorgen om den äldre eller funktionshindrade. Vi borde titta på att införa exempelvis begreppet ”mina timmar” i verksamheten.

LOV? Ja den kan vi väl placera i det undre runda arkivet som brukar kallas papperskorg.

Bertil Dahl, kommunalråd (V)

Liselotte Ross, politisk sekreterare (V)