Ungdomars fritid är också välfärd!

Vänsterpartiet i Kalmar vill vara med och skapa Världens bästa välfärd utan vinstintressen i Kalmar kommun. En viktig del av välfärden är ungdomars fritidsaktiviteter. Där värderar vi särskilt fritidsgårdarna som icke-kommersiella och drogfria positiva alternativ.

Vi kommer under den kommande mandatperioden speciellt verka för att öka resurserna till fritidsgårdsverksamheten. Under sommaren har vi mötts av flera reportage i våra lokaltidningar om den mycket uppskattade sommarverksamheten på Getterö som ger ungdomar möjlighet att få uppleva bad och natur dygnet runt under härliga sommardagar. På Festningen under Kalmar stadsfest håller fritidsgårdarna tillsammans med Monokrom och föreningslivet en hel dags drogfri ungdomsfestival i centrala Kalmar. Sedan får vi inte glömma de sommaröppna fritidsgårdarna som också bidrar till ungdomarnas meningsfulla sysselsättning under sommarlovet. Detta kan inte genomföras utan en mycket engagerad, hängiven och kompetent personalstyrka.

Fritidsgårdarna driver dock till allra största delen sin verksamhet under läsårstid. Med kvälls- och dagsaktiviteter bidrar de med en mycket viktig del till ungdomars vuxenblivande. Under en lång rad av år har vi fått vända på varenda krona för att få fritidsgårdarnas ekonomi att gå ihop samtidigt som vi vill öka såväl öppettider som kvalitet. Nu krävs dock mer resurser. Vi behöver anställa fler fritidsledare för att klara uppdraget. Det är nämligen inte alltid lätt att bli vuxen i dagens samhälle och vuxenkontakter med andra än föräldrar och lärare blir allt viktigare. Där spelar välutbildade fritidsledare, sådana som vi redan har men behöver fler av, en mycket stor roll.

Därför vill vi i Vänsterpartiet satsa mer på fritidsgårdarna. Med ytterligare en miljon om året skulle vi kunna nå en bit på väg. Det är dags att vi satsar på ungdomarna nu. De är värda en meningsfull fritid.

Birgitta Axelsson Edström (V), ordförande i kultur- och fritidsnämnden

Liselotte Ross (V), ersättare i kultur- och fritidsnämnden