Centern vill försämra tryggheten

Maud Olofsson (c) har valt att agera språkrör för den nyliberala högerpolitik som moderaterna av taktiska skäl inte själva vill skylta öppet med. Hennes förslag om att avskaffa anställningstryggheten för ungdomar är ett av de mer extrema utslagen hittills.
Förslaget är oförskämt. Otrygga anställningar har efter det tidiga 90-talets nedrustning av välfärden ökat kraftigt bland just ungdomar. Deras levnadsstandard har påverkats mycket negativt. Otryggheten skapar stress, utbrändhet och sociala problem redan under ungdomsåren. Och det vill centerpartiet ha mer av.

För den politiska debatten är dock Olofssons utspel välgörande. Det här är den borgerliga maktalliansens verkliga ansikte, den råa högerpolitikens. Konturerna klarnar. Olofsson tycker i sin DN-artikel 3 februari att ungdomar tjänar för mycket. I ett läge när företagsägarna gör rekordvinster vill högerpartierna sänka lönerna, så att ägarna ska få ännu mer, på de anställdas bekostnad. Och i ett läge när det stora problemet för ungdomar i verkligheten är otryggheten, då vill center-högern aktivt försämra tryggheten för alla under 26.

Vänsterpartiet vill gå rakt motsatt väg. I höstens budget presenterades tillsammans med s-regeringen en satsning med 13 000 praktikplatser och
3 000 lärlingsplatser för unga arbetslösa. 1 000 ungdomar får möjlighet att gå kvalificerad yrkesutbildning. Unga som har gått ut högskolan men inte får jobb ska få chans att få in en fot på arbetsmarknaden genom 7 500 arbetstillfällen och praktikplatser. Dessutom ska fler gymnasieungdomar få sommarjobb i kommunerna 2006. Kommuner och landsting får de kommande tre åren pengar för att anställa 20 000 personer.

Det är en liten början för att bryta ungas rundgång mellan perioder av arbetslöshet och tillfälliga osäkra jobb. Steg två är att ordna trygga jobb. Det är självklart att ungdomar lika lite som någon annan vill ha korta vikariat eller andra osäkra anställningar. Vänsterpartiet vill därför rensa upp bland de otrygga anställningsformerna. Fasta jobb ska vara huvudregel på arbetsmarknaden. Välfärdssektorn ska byggas ut med riktiga jobb till goda villkor. Även ungdomar ska tryggt kunna leva på sin lön.

Valet i höst kommer att stå mellan en hårdför lönesänkarallians och en vänster som vill satsa på jobb och välfärd. Vad den allra största majoriteten ungdomar tjänar på är uppenbart. Olofsson lär behöva mer än en debattartikel i DN för att förklara varför människor ska rösta på centern – när partiet och dess allierade vill öka orättvisorna och klasskillnaderna.

Birgitta Axelsson
Vänsterpartiet, Kalmar