Är det vår uppgift att förse hackspettarna med sysselsättning?

Att cykla är härligt! Vi ska se till att våra barn och elever får uppleva den frihetskänsla som det ger att susa fram på vägen i behagligt tempo enbart med hjälp av hederlig miljövänlig pedalkraft. Det är en investering för framtiden och en del i utvecklingen av en hälsosam livsstil.
Frisk luft och rörelse i sund kombination ger harmoni åt kropp och själ och kan motverka trenden mot allt fler överviktiga barn. Och, inte mindre viktigt, de får ju möjlighet att se en större del av världen än förskole- och skolmiljön.

Men vad är det vi ser när vi ser grupper av elever och barn som med sina pedagoger är ute på cykelturer? Jo, alltför ofta visar det sig att de små och unga har större huvuden än de vuxna. Glada röda, rosa, lila, blå, gula, silverfärgade eller t o m svarta med fartränder susar de förbi på vägen, men de vuxna har små ynkliga grå, bruna eller blonda huvuden… Här måste man fråga sig om inte hackspettarna skulle kunna kalasa ordentligt när så många oskyddade “träskallar” rör sig fritt ute???

Vi tror ni förstår bilden. Snart blir det lag på cykelhjälm för barn upp till 15 års ålder. Hur ska vi kunna få barn och elever att se hjälmen som naturlig utrustning i trafiken om inte vi vuxna är förebilder? Vi kan naturligtvis inte utfärda tvingande föreskrifter, och vi har inte med att göra hur man klär sig när man cyklar på sin fritid, men när man är ute i kommunens tjänst med barn/elever så måste det väl ändå vara naturligt att bära cykelhjälm? Eller finns det några hållbara argument som säger motsatsen?

Förebildens makt är stor. Tänk på barnen. Gör vad ni kan för att skydda dem från onödiga faror. Svälj fåfängan, rufsa till frisyren och använd hjälm! Sätt inte hackspettarnas behov framför barnens!

Lilian Akthagen och Birgitta Axelsson
Vänsterpartister i Barn- och ungdomsnämnden
(Då och då också medlemmar i DCTF, dvs De Cyklande Träskallarnas Förening)