Låt kulturen växa!

Liselotte liten

Samim webBertil-webbBAE

För att ge så många människor som möjligt chansen att utveckla sina kreativa förmågor krävs det att vi gemensamt skapar mötesplatser. Det är nämligen i mötet med varandra som vi utvecklas allra mest. Det kan vara i förskolan, skolan, föreningslivet och i den fria leken, men också på teatern eller fritidsgården och i musiken, dansen, böckerna och bilden. Ska vi lyfta kulturen behövs ett Kulturcentrum som arena för rika och fantastiska kulturmöten och bildning. Det är en investering i vår egen framtid.

Kulturen är nämligen en livsviktig del i kommunens utveckling och framgångar. Det handlar inte bara om barn och ungdomar, även om de unga alltid ska prioriteras, utan detta inbegriper alla åldrar. Kulturhuset ska vara allas möjlighet. Byteatern (Kalmar läns teater) har sedan länge haft behov av nya lokaler. Såväl det geografiska läget för nuvarande länsteater som lokalernas beskaffenhet lämnar mycket att önska. Trots dessa problem bedrivs en strålande verksamhet. Nu kan vi på allvar ge plats på en yta med utvecklingspotential. Tillsammans med övriga aktörer, t ex kommunala institutioner som Kulturskola och bibliotek, skapas på Tullslätten möjligheter till utvecklande samarbeten. Vi ser också att dörrarna öppnas till helt nya verksamheter. Nu gäller det att använda fantasi och skaparkraft så att Kulturcentrum inte bara blir ett begrepp utan också fylls med ett innehåll som speglar namnet. Ett Kulturcentrum blir nämligen aldrig ”färdigt”, det måste utvecklas hela tiden. Kultur handlar ju om att just växa.

Vi i Vänsterpartiet har i många år envist drivit frågan om att skapa ett Kulturcentrum, såväl i Kultur- och fritidsnämnden som via kommunledningen. Det har varit en lång process, inte utan motgångar, men nu står vi äntligen vid ett skarpt läge. När vi nu väljer att satsa på Tullslätten, en av de mest synliga och vackraste platserna vid infarten till Kalmar och med närhet till både vatten och centrum, så visar vi att vi sätter kulturen högt på dagordningen. Processen har tagit tid och framförallt kraft för de verksamheter som har levt under osäkra och i ärlighetens namn mycket dåliga förhållanden, men äntligen står vi inför beslut. Vi hoppas på byggstart under 2014. En kommun med Kalmars kapacitet måste ge kulturen resurser, fungerande lokaler och goda utvecklingsmöjligheter. Det är hög tid att det blir verkstad av alla utredningar. Nu öppnar vi Tullslätten och Kalmar för fantasin!

Liselotte Ross, Samim Salah Ahmed, Bertil Dahl och Birgitta Axelsson Edström
Vänsterpartiet Kalmar