Moderaternas jobblinje stänger ungdomar ute

4_jobbVänsterpartiet har i motsats till regeringen viljan att minska ungdomsarbetslösheten. Regeringens jobbpolitik har nämligen misslyckats totalt.

Mer än 92 000 ungdomar mellan 18 och 24 år är utan arbete. Vårt förslag ger unga möjlighet att skaffa sig kunskaper som efterfrågas på arbetsmarknaden så att de slipper fastna i långvarig arbetslöshet. När fyra moderata lokala företrädare hänvisar till framtida satsningar undviker de vad som för de flesta är självklart: Efter sex år vid regeringsmakten har högerpolitiken totalt glömt bort ungdomar som vill in på arbetsmarknaden.

Vårt utbildningspaket består av tre delar: 15 000 årsplatser inom ramen för arbetsmarknadsutbildningen, yrkeshögskolan eller yrkesvux, dvs arbetslivsnära utbildningar med inslag av praktik som efterfrågas av näringslivet, 8 000 årsplatser till de unga arbetslösa som bäst behöver det för att läsa in gymnasiekompetens samt stimulansbidrag så att fler kommuner, landsting och ideella föreningar kan anordna sommarjobb för skolelever.

Satsningen finansieras genom en engångsskatt. Bolagsskatten höjs enligt förslaget nämligen med 5 procentenheter för de fyra storbankerna. Deras sammanlagda vinst under 2011 var 79 miljarder kronor, en ökning med ca 15 procent från 2010. Inget tyder på att siffrorna för 2012 pekar radikalt åt andra hållet.

Dessa pengar gör mer nytta om de används produktivt för att få bukt med ungdomsarbetslösheten än hamnar som privat övervinstutdelning. Den insikten representerar ett systemskifte från högerns ”sköt dig själv och skit i andra”-politik till en politik som sätter människan och det gemensamma ansvaret för samhället i centrum.

Moderaterna i Kalmar hänvisar istället till den bekanta jobblinjen. Arbetslöshetsnivån bland unga visar dock sitt tydliga språk: Jobblinjen har aldrig nått ungdomarna utan stänger dem istället ute.

Birgitta Axelsson Edström och Mathilda Karlsson, Vänsterpartiet Kalmar