Kalmar kommun borde sagt nej till Ryanair

Ny V-loggaKalmar Airport har en positiv utveckling och är viktig för regionens utveckling. En linje till Tyskland kan få stor betydelse.

Flyget är bra för långa transporter, men kraftigare satsningar måste göras för att tåget ska bli snabbare och ett tydligare alternativ på övriga sträckor.

Jag välkomnar en flyglinje till exempelvis Barcelona, men vi har ett ansvar för att det blir ett seriöst bolag som flyger. Vi borde sagt nej till Ryanair i Kalmar och gått vidare med andra bolag.

När det helägda kommunala bolaget Kalmar Airport i slutet av 2012 beslutade att göra ett avtal med Ryanair, var det bara Vänsterpartiet som protesterade. Jag, som sitter i bolagets styrelse, kunde inte acceptera att vi gjorde affärer med ett bolag som inte tillåter fackföreningar och kollektivavtal. Vi ska inte stödja ett företag med en urusel personalpolitik, som hotar och avskedar personal, som leker med säker­heten genom att exempelvis ha för lite bränsle, som marknadsför sig med kvinnoförnedrande reklam, som ständigt anmäls till Allmänna reklamationsnämnden och som nästan aldrig följer nämndens beslut och så vidare. Dessutom snedvrider Ryanairs metoder konkurrensen med andra bolag som följer de regler som finns.

Kalmar kommun har beslutat om en upphandlingspolicy med en upp­förandekod som ska gälla de företag som kommunen har affärer med. Fackliga rättigheter och kollektivavtals­enliga villkor ska gälla. Vi har hand om offentliga skattepengar och ska se till att dessa används på ett ansvarsfullt och acceptabelt sätt. Vi ska helt enkelt ha justa affärer med justa företag. Av­talet med Ryanair strider mot be­slutad kod och policy.

En del kanske tror att denna fråga bara gäller Ryanair, men frågan gäller också dig och principer om fackliga och mänskliga rättigheter. Kan du acceptera Ryanairs metoder på din arbetsplats? En del kanske tror att kritiken lägger sig efter hand, men frågan kommer att vara aktuell och komma upp så länge Ryanairs vd hånskrattar åt kritiken från länder, bolag, fackföreningar och enskilda personer.

Kalmar gjorde ett dåligt val. Den ”billiga” biljetten, som i slutändan inte blev så billig, kommer att få en sur eftersmak. Vi har bara sett början.

Bertil Dahl (V)