Politiken ska inte vara en lekstuga!

Vänsterpartiet har varit med och styrt Kalmar sedan 1995. Tillsammans med S bildar vi en majoritet och beslutar och tar ansvar för besluten, oavsett om det gäller budgeten totalt, ­föreningssatsningar, nya förskolor, bostäder, att skapa nya jobb, kommunens personal, miljösatsningar eller Linneuniversitetets framtid. I juni 2012 presenterade våra två partier en budget för 2013 och framåt. I vissa stora frågor har vi alltid försökt få till breda lösningar mellan partierna. Detta är så­ledes ingenting nytt.

Kalmar kommun omsätter netto cirka tre miljarder kronor varje år. Över 5 000 anställda ser varje dag till att livsviktiga delar av samhället fungerar dygnet runt. Kommunens verksamhet har hög kvalitet och omfattar allt från avlopp, vatten, förskola, skola, fritidshem, omsorg, vägar, kultur och fritid till bostadsplanering, turism och flygbolag. Vi tar som kommunpolitiker varje dag en mängd beslut som berör i princip alla kommunens invånare i deras olika roller som exempelvis förälder, omsorgstagare, företagare och elev.
Grundläggande för den kommunala demokratin är att våra invånare kan lita på att de beslut som fattas gäller och att partier och politiska företrädare står för sina beslut. Många beslut är naturligtvis kompromisser mellan olika partier, men besluten måste grundas på politiska ställningstaganden och en vilja till konkreta åtgärder. Besluten ska inte fattas på grund av tillfälliga utspel, politisk taktik, personliga goda eller dåliga relationer eller som eftergifter för ensidiga intressen. Politiken är ingen lekstuga. Den utveckling som Kalmar har idag hade aldrig varit möjlig utan Vänsterpartiets medverkan. Politiken handlar inte enbart om hur bred en bilväg ska vara, hur många band som ska klippas eller hur många första spadtag som ska tas. Politik handlar för oss i Vänsterpartiet om hur vi vill att samhället Kalmar ska se ut.

Vänsterpartiet arbetar för en välfärd utan vinstintressen, en klimatsmart samhällsutveckling och en arbetsmarknad med goda villkor och plats för alla. Solidaritet, jämställdhet och demokrati är centrala begrepp för oss. Vi vill garantera en utbyggd rättvist fördelad välfärd för alla kommuninvånare. Det är viktigt att varenda skattekrona används till att skapa verksamhet som gynnar våra invånare. Pengar ska inte gå till privata vinster i spekulationsföretag med kopplingar till skatteparadis.

En privatisering som till exempel LOV skapar inte ett enda nytt jobb utan innebär tvärtom färre jobb eftersom pengarna också ska räcka till vinstutdelning. Den demokratiska kontrollen försvåras, byråkratiseras och anställdas rättigheter och rätt till heltid försvåras.

Vår bild av ett framtida Kalmar ligger långt från Moderaternas. Moderaterna står för ökade klyftor i samhället, mer arbetslöshet, utförsäljningar och mer orättvisor. Är det detta samhälle som (MP) i Kalmar nu vill införa? Är det detta samhälle som garderobsgruppen för ”tillväxt” diskuterar?

Vi tänker inte lura kommunens in­vånare. Vi har en tydlig, konkret bild av ett bättre samhälle och ett rättvisare Kalmar och vi välkomnar alla som tror på en tydlig vänsterpolitik. Vänsterpartiet tänker fortsätta driva den politiken.
Politiker måste vara en grupp som kommunens invånare kan lita på och känna sig trygga med, en grupp som tar ansvar och ger tydliga budskap. Politiken får aldrig bli en lekstuga!

Bertil Dahl (V), kommunalråd