Kristallnattenmanifestation 2012

Natten mellan 9 och 10 november 1938 organiserade nazisterna i Tyskland en upptrappning av våldet mot landets judar i vad som kom att kallas Kristallnatten. 400 personer dödades, 30 000 fördes till koncentrationsläger, 267 synagogor brändes och 7 500 butiker vandaliserades. Ondskan, förtrycket, förnedringen och hatet mot det främmande visade sitt fula ansikte.

Idag anordnade Ung vänster och VSF en manifestation till minne av Kristallnatten. Fackeltåget gick från Jordbroporten genom centrala Kalmar till Larmtorget där vi bjöds på musik och tal. Vi hade medverkande talare och mötesdeltagare från Grön ungdom, Röda Korsets ungdomsförbund, LUF, Ung vänster och KDU. Kvällens trubadur var Rick Titrö (som syns på fotot tillsammans med Ung Vänsters Julia Salomonsson).

Det är genom att visa enad front som vi som står på demokratins sida kan vinna över det framväxande rasismen. Vi måste visa var vi står och klart och tydligt tala om att vi INTE accepterar att rädslan breder ut sig. Vi som ser vad mångfalden och medmänskligheten betyder för oss alla måste ta striden för det öppna samhället. Och tillsammans kommer vi att mota de mörka krafterna som lurar i vassen.

Tack ungdomar för detta initiativ! Jag hoppas vi blir fler och fler som vågar ta striden!

Birgitta Axelsson Edström
pol sekr, Vänsterpartiet Kalmar