Angående mindre klasser för små skolbarn

Små barn bör generellt sett få bättre skolgång i små klasser än i stora. Att hantera stora klasser med äldre elever med olika modersmål och varierande svenskkunskaper är sannolikt också svårt. Vänsterpartiet lägger därför i sin centrala budgetmotion 3 miljarder kronor på ökad lärartäthet och 1 miljard kronor till skolor med störst behov.

För att eleverna ska få lust att lära hela livet krävs också en elevsyn med barnet i centrum, så lösningen kanske inte BARA är mindre klasser i varje klassrum. Vi behöver också flera rum och utvecklad pedagogisk verksamhet.

Kalmar brottas med effekterna av de senaste årens skolreformer. Antalet friskolor ökar. Självklart vill alla föräldrar barnens bästa, men alla föräldrar har inte möjlighet att välja skola. Den kommunala skolan riskerar att undermineras då föräldrar som kan väljer en privat skola, en som åtminstone på papperet erbjuder annorlunda möjligheter.

Elevunderlaget för den kommunala skolan minskar då fler väljer privata alternativ. Färre resurser till den kommunala skolan leder till större grupper och fler elever per pedagog. Vi får segregering och ökade klyftor mellan olika samhällsklasser. För att undgå risken att även de kommunala skolorna blir konkurrenter med varandra kan ett förstatligande av skolan möjligen vara ett alternativ. Hur som helst krävs en rejäl satsning på den offentliga skolan, så att föräldrar väljer att ha sina barn kvar i den lokala skolan där grannkompisarna är.

Att satsa resurser på barns skolgång är klokt. Sociala hjälp- och stödinsatser i vuxenlivet kostar nämligen både samhälle och individ mycket mer, men här kan vi inte längre välja. Sådana insatser MÅSTE vi ge om de behövs. Alltså: Det krävs ökade statsbidrag för det förebyggande arbetet i skolan. Det bistår dock inte regeringen med. Den sänker hellre skatten för redan rika.

Vi har ansvar för Kalmars skolor, och vi tänker göra vad vi kan för att resurser ska satsas där de behövs mest. Vi blir inte överraskade om det visar sig att just mindre undervisningsgrupper är ett av de bästa och mest effektiva stegen i riktning mot en Likvärdig och god skola för alla.

Leila ben Larbi, Bosse Hellström, Lena Wennersten och Sören Hjertqvist
Vänsterpartiets representanter i barn- och ungdomsnämnden resp Södermöre kommundelsnämnd