Visst drivs vi människor av annat än vinst!

Vad är det som driver oss människor att vara schyssta mot varandra, att göra vårt bästa, att ta hand om våra barn och andra närstående, att ge en hjälpande hand där det behövs och att undvika att förstöra för andra? Ja, svaret borde vara enkelt, nämligen att det är vår natur. Det är genuint mänskligt att vilja gott och att ta gemensamt ansvar. I det borgerliga Sverige är dock svaret ett annat, nämligen möjligheten att göra vinst. Möjligheten att göra vinst verkar idag vara det enda som betyder något för kvalitet och verksamhet. Utan vinster i privata fickor faller nämligen hela samhället sönder, åtminstone ser det ut så i den borgerliga världen.

Den borgerliga fyrklövern i Kalmar, det är ju svårt att kalla de fyra partierna för en allians när de varken håller samman inåt eller utåt, har dock en gemensam punkt att arbeta för: KD, C, FP och M bildar en enig allians i frågan JA till vinster i välfärden.  Med en borgerlig majoritet kommer den kommunala verksamheten att säljas ut till vinstdrivande företag, och kommunala skattepengar hamnar i vinstutdelning i privata plånböcker. Vi anser att det är självklart att skattepengar istället ska gå raka vägen till verksamhet som gör att din mormor får god omsorg och dina barn en god skola.

Nu görs försök på initiativ av C och M att införa Lagen om valfrihetssystem inom hemtjänsten. Socialdemokraterna och de övriga blå partierna hakar på. Där läggs en gökunge som kommer att urholka kvaliteten inom äldreomsorgen i sin helhet. Vi har redan otaliga exempel på att borgerliga partier så gott som utan urskillning har röstat FÖR privata skoletableringar, en utveckling som utarmar de kommunala skolorna och ger sämre möjligheter för alla barn att utvecklas optimalt. Det här är bara försmaker på vad som komma skall i händelse av ett allt större inflytande för de borgerliga partierna. Vi ser med oro på en sådan utveckling, men den rimmar mycket väl med det borgerliga mantrat ”Det är vinsten som är vitsen”.

Vi i Vänsterpartiet tror på människans drivkraft. Vi tror att vi människor VILL väl, att människor utför arbetsuppgifter som att undervisa barn och att ta hand om gamla just för att de ser att jobbet är viktigt för den som behöver hjälp, och vi vet att de allra flesta gör sitt allra bästa för att det ska bli bra. Vi tror att människan alltid är viktigare än spekulationer och möjligheten att skicka skattemedel till skatteparadis. Det är därför vi vill sätta pengarna i människans tjänst istället för tvärtom, och det är därför vi ställer oss på välfärdens sida och inte på vinstintressets. Vi är nämligen övertygade om att det är både moraliskt och etiskt riktigt att tillgodose människors behov framför pengarnas. Det är det valet vi har gjort, och även kommer att göra inför valet 2014. Då hoppas vi att vi är fler som tycker likadant.

Birgitta Axelsson Edström, Bertil Dahl, Elsa Berg, Gert Järkelid, Leila ben Larbi, Liselotte Ross, Samim S Ahmed, Mathilda Karlsson och Lars Holmberg
Vänsterpartiet Kalmar