Nu ser vi över avgifterna i tvångsvården

Vänsterpartiet har i riksdagen lagt en motion om att vårdavgifterna i den psykiatriska tvångsvården ska slopas och att landstingen självklart bör kompenseras av staten för de minskade intäkterna.

Tvångsomhändertagna personer inom psykiatrin tillhör de mest utsatta i vårt samhälle. De har ofta en raserad ekonomi med stora skulder p.g.a. sin sjukdom. Att tvingas betala avgifterna för tvångsvården blir en mycket tung börda även om patienten har fått en god man eller förvaltare med uppdrag att försöka reda upp ekonomin.

Risken är stor att det blir skulder som växer i snabb takt och hamnar hos inkassoföretag. Många av dessa människor har mycket låga inkomster och klarar inte av denna extra belastning. Skuldsituationen försvårar dessutom patientens tillfrisknande och rehabilitering, medicinskt och socialt.

Vi i Vänsterpartiet vill inte vänta på att den borgerliga regeringen tar sitt ansvar. Därför är det glädjande att vi i den politiska majoriteten i landstinget nu har beslutat att se över avgifterna inom tvångsvården.

Ragnar Olsson (V)
Landstingsledamot