710 nya jobb i Kalmar kommun med Vänsterpartiets budget

Vänsterpartiets budget innehåller satsningar som ger 2638 nya jobb i Kalmar län. Regeringens politik har lett till att långtidsarbetslösheten i Kalmar län har ökat med 71 procent sedan 2006, visar nya siffror.

– Arbetslösheten är ett jättestort problem i Kalmar län, inte minst den skenande långtidsarbetslösheten. För Kalmars del skulle Vänsterpartiets budget innebära att det skulle skapas drygt 710 nya jobb här i kommunen, säger Bertil Dahl, gruppledare för Vänsterpartiet i Kalmar kommun.

Regeringen saknar politik för nya jobb. Istället för investeringar sänker de bolagsskatten vilket gynnar storbolagen och bankernas ägare. Regeringen prioriterar att stödja bankerna som bidragit till krisen framför arbete till ungdomar.

Med Vänsterpartiets satsningar skulle fler än 100.000 nya jobb i hela Sverige skapas fram till 2015. Kommunala välfärdssatsningar ger ökad lärartäthet, fler undersköterskor i äldreomsorgen och bättre barnomsorg på kvällar och helger.

Våra satsningar ger fler än 50.000 nya i jobb i välfärden. Vi investerar i byggandet och renovering av nya hyresrätter och skolor, äldreboenden och sjukhus. Omfattande infrastruktursatsningar i framförallt järnvägen ger nästan 7.000 jobb. Till det kommer ytterligare jobbskapande åtgärder och utbildningsplatser.

Bertil Dahl, 0480-450024