Helheten ska göra Kalmar framgångsrikt

Det är ett uppdelat Kalmar som vi nu ser två år före valet 2014. Många har det bra med jobb, god ekonomi och vänner. Andra saknar jobb, pengarna räcker inte och de känner alltmer av ett orättvist Sverige där klyftorna mellan människor ökar.

Vänsterpartiet vill att Kalmar ska vara ett föredöme för rättvisa, solidaritet och ett gott liv. Låter det svårt och orealistiskt? Det är svårt, men knappast omöjligt. Det kräver kloka politiska beslut och det är en absolut nödvändighet för ett framtida Kalmar.

Mycket har redan hänt. Vi har gjort en budget i ekonomisk balans. Där finns investeringar på en miljard kronor under tre år, stora satsningar på förskolor, jobb, idrottsanläggningar, kulturhus, cykeltrafik, energibesparingar, bostadsbyggande, miljöåtgärder och mycket mer. Vi satsar på en fortsatt utbyggd gemensam välfärdsverksamhet med hög kvalitet. Detta utan vinstintressen, riskkapitalbolag och transport av skattepengar till skatteparadis. Många kommunala frågor är dock beroende av en ansvarsfull och rättvis regeringspolitik. Den politiken saknas. Vi ser i stället en borgerlig experimentverkstad med ökande orättvisor, privatiseringar och mindre resurser till kommunerna.

Mycket behöver bli bättre. Vi behöver en politik för fler jobb. Arbetslösheten är hög samtidigt som behoven av fler som arbetar ökar. Vi ska ta tillvara allas kunskap bättre, oavsett ålder, kön och kultur. Nära samarbete mellan kommun, näringsliv och universitet skapar grund för nya företag. Vi ska vara en universitetsstad, ett regioncentrum, ett besöksmål och en kreativ mötesplats. Vi behöver mer resurser och personal, som till exempel lärare och undersköterskor/sjuksköterskor, till den kommunala verksamheten. Skattepengar ska användas till utbyggd välfärd med hög kvalitet och inte till vinstutdelning. Vi måste bli tydligare i den frågan.

Vi ska ha verklig jämställdhet mellan män och kvinnor. Det handlar om delad makt, rättvisa löner, frihet från våld och lika möjligheter att förverkliga sina liv. Kommunen ska garantera en jämställd verksamhet. En satsning på miljöfrågorna ger jobb och bättre livsmiljö. Minskade utsläpp, energibesparingar, förnyelsebar energi, cykelstaden och bättre och billigare kollektivtrafik gör Kalmar till en ännu bättre rödgrön miljökommun. Kalmar ska ta stort socialt samhällsansvar. Det gäller Fairtrade, schysta företag, fackliga rättigheter, goda arbetsvillkor och inga kopplingar till skatteparadis vid upphandlingar. Men också att bygga bostäder, inte minst hyresrätter med rimliga hyror och att öka stödet öka till kultur och föreningsliv.

Vi stödjer Linnéuniversitetets utveckling i Kalmar. Tillsammans med hög kvalitet i förskola, fritidshem, grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning är det grunden för Kalmars framgångar.

Det är helheten som skapar framgång. Demokratin utvecklas genom öppenhet, dialog och delaktighet. Vi vill ha ett mer jämlikt och rättvist Kalmar. Därför är vi tydliga i vår politik!

Bertil Dahl, kommunalråd