Ett konstprojekt som sätter ljus på Oxhagen!

Den polske konstnären Krzysztof Zwirblis genomför i Kalmar konstmuseums regi under en vecka i augusti ett projekt för ett Gemensamt Museum i Bergskristallens hyreshus i Oxhagen. Han är ute efter att visa de historier som finns mellan väggarna i huset, de tankar och erfarenheter som de boende i Oxhagen bär med sig. Vi i Vänsterpartiet tycker att det är roligt att konsten flyttar ut till verkligheten och välkomnar initiativet!

Vänsterpartiet har under lång tid försökt sätta ljus på Oxhagen som stadsdel. Det är ett område som är centralt beläget men som tyvärr har hamnat lite i skymundan. Kommunen driver inte längre skola där, fritidsgården har tyvärr flyttat och den nedlagda Rifafabriken bidrar inte positivt till områdets utveckling. Vi har länge drivit frågan om att utveckla Oxhagen till ett attraktivt bostadsområde utifrån de stora möjligheter som finns där, både med närheten till natur på Skälby och till centrum men också med tanke på de många människor med rika erfarenheter och historier som redan idag bor där. Tyvärr har processen tappat styrfart på senare tid, men vi vet at arbete pågår.

Nu hann alltså Kalmar konstmuseum före, men vi ser detta som ett positivt led i arbetet kring Oxhagen. Tack Krzysztof Zwirblis och Kalmar konstmuseum för ert initiativ! Som så ofta banar kulturen väg för en positiv utveckling. Nu hoppas vi att utvecklingsarbetet i övriga delar kan ta ny fart så att Oxhagen snabbt kan gå en ljus framtid till mötes!

Liselotte Ross och Samim Salah Ahmed
Vänsterpartiets representanter i Kultur- och fritidsnämnden