Distriktsårskonferens i Högsby

Rossana Dinamarca medverkade på Vänsterpartiet Kalmar läns årskonferens lördagen den 10 mars. Hon talade om partiets framtid med utgångspunkt i det av partikongressen beslutade dokumentet “Strategi för framtidens Vänsterparti”. Det handlar om feministisk framryckning, välfärd, jämlikhet och systemkritik.  Dokumentet avslutas på följande sätt:

Vi är Vänsterpartiet – tillsammans

Vi har stora utmaningar framför oss. För att framtidens Vänsterparti ska bli en starkare kraft i svensk politik krävs det att alla drar sitt strå till stacken. Vi är Vänsterpartiet tillsammans. De dokument vi antar blir inte verklighet förrän vi själva gör

det till konkret verksamhet. När borgerliga debattörer talar om förnyelse, är det oftast liktydigt med ytterligare marknadsanpassning. För Vänsterpartiet är det inte ett alternativ – tvärtom så ska vi vara de som även i framtiden tydligast bekämpar den utvecklingen. Vi måste däremot förstå att kampen, ibland, förs på nya arenor, med andra metoder och mot tyngre motståndare.
Systemkritiken på 2010-talet har nya utmaningar. Vi vill se mer demokrati, inte mindre. Ett jämlikt samhälle som håller ihop ger större frihet för människor. Vi måste värna vår organisation för att effektivare nå ut med vårt politiska budskap. Vårt politiska budskap måste vara vassare och mer lättillgängligt. Vänsterpartiets nya identitet handlar om att vi är väl rustade för att axla ett större ansvar för Sverige. Vi har ett hårt men nödvändigt arbete framför oss. Sverige behöver ett systemskifte från vänster.