Från välfärd till affärstänkande

Efter de borgerliga partiernas träff i badtunnan i Bankeryd inför valet 2006 är skillnaderna i politiken uppenbara. Två helt olika samhällen står emot varandra. Solidaritet, rättvisa, välfärd och tilltro till människor ställs emot minskad välfärd, lägre löner, ”sköt dig själv och skit i andra”-mentalitet samt jakt på sjuka, arbetslösa och vanliga löntagare.

Vi får dagligen rapporter om hur långt privatiseringen av välfärden har gått. Nu senast gäller det Carema. Flera verksamheter, som tidigare drevs av kommun och landsting och där alla resurser användes i välfärden, drivs nu av stora riskkapitalbolag som ibland också har knytningar till skatteparadis. Våra skattepengar går därmed till vinstutdelning och skatteplanering.

Förlorarna är barn, ungdomar och äldre. Kort sagt: Det blir mindre­ pengar till samhällets service för de flesta av oss. Vi har gått från ett välfärdssystem till ett affärssystem. Pengarna till vår gemensamma välfärd minskar och skatterna sänks, mest för höginkomsttagare förstås. Förskolan, skolan och äldreomsorgen har på många håll blivit en marknad där vinsten är viktigare än människors bästa.

Var det verkligen det som väljarna 2006 och 2010 ville ha?

Allt detta är medveten politik från de så kallade Nya Moderaterna med stöd av övriga borgerliga partier och pengastarka högerkrafter i samhället. Maria-Pia Boethius skrev: ”Moderaterna är inget vanligt politiskt parti utan en högertankesmedja” som centralt består av lobbyister och reklammänniskor som tror att välfärden är ett företag på marknaden. Det handlar om att sälja budskapet så smart som möjligt oavsett hur verkligheten ser ut. Idéer skapas långt från människors vardag, och när de omsätts i praktiken upptäcks och syns bristerna i media.

Ansvariga politiker som beslutat om försämringarna spelar ovetande trots alla varnande signaler och låtsas vilja ställa allt till rätta. Men oftast händer ingenting och när åtgärder någon gång ska genomföras sker det i snigelfart. Marknaden får nämligen ”inte störas”.

Kalmar har inte drabbats på samma sätt av de stora spekulerande vårdföretagen eller koncernerna för fristående verksamhet inom förskola och skola.Vi driver det mesta i egen regi utan vinstintressen och kompletterar med andra aktörer som utgör alternativ i något avseende.Vi är stora uppköpare av tjänster och varor från det privata näringslivet.Vi ställer hårda krav vid upphandling: Krav på kollektivavtal, inget barnarbete, rättvisa arbetsvillkor, jämställdhet och inga kopplingar till skatteparadis. De flesta företag, inte minst våra lokala, klarar kraven. Flera stora vårdföretag och riskkapitalbolag gör det däremot inte.

Våra krav är resultatet av en medveten majoritetspolitik i Kalmar, främst från oss i Vänsterpartiet. En positiv utveckling är möjlig och absolut nödvändig. Det går att stoppa utförsäljningen och privatiseringen av vår välfärd och vända utvecklingen.Det går att sätta människors välfärd framför vinstintressena.Det går att ställa krav från början och det går att slippa skandalerna.

Är inte det ett bättre val än djupa liggsår och maximalt använda blöjor på privata äldreboenden eller otillräcklig lärarbehörighet i privata skolor?

Bertil Dahl, Birgitta Axelsson Edström och Lars Holmberg
Vänsterpartiet Kalmar