Släpp ut mormor!

Vänsterpartiet driver en kampanj för en bättre äldreomsorg. Som en del av den kampanjen har vi granskat äldreboenden i Sveriges kommuner. I granskningen har vi tittat på hur stor del av de äldre på äldreboenden som erbjuds att komma ut varje dag. Vi har också granskat om de erbjuds egen tid med personalen dagligen eller inte.

Granskningen visar på mycket stora skillnader mellan kommuner. I vissa kommuner får alla äldre på äldreboenden möjlighet att komma ut varje dag. Men i andra är det inga som får det. En liknande bild framträder vad gäller egen tid med personalen.

– Möjligheten att komma ut från äldreboendet är en central frihetsfråga. Tyvärr är den möjligheten begränsad för äldre i hela 92 kommuner. Det är naturligtvis väldigt olyckligt att det är på det sättet. Mormor ska ha möjlighet att komma ut från äldreboendet om hon vill. Det är orimligt att spara på gamla människors rätt och värdighet, säger Lars Ohly partiledare för Vänsterpartiet.

Läs mer om undersökningen på https://www.vansterpartiet.se