Klyftorna måste minskas

Röd V-logga med textDe förstörda husen och de förkolnade resterna i Berga centrum är sorgliga påminnelser om bränderna som härjade förra veckan. En redan hårt prövad stadsdel har drabbats än en gång.

Samtidigt kan vi inte säga att utvecklingen var helt oväntad. Det råder ingen tvekan om att det är fråga om brottsliga handlingar och att de personer som begått dem ska lagföras. Men händelserna som skakat Kalmar är ett resultat av en långsam negativ samhällsförändring.

Vi har under en ganska lång tid nåtts av larmrapporter från området. Tyvärr har dessa rapporter inte i tillräckligt hög grad bemötts med verksamma åtgärder. Nu måste människors oro tas på allvar. Människor som bor och lever i Berga har samma rätt att uppleva trygghet i sin närmiljö som andra. Därför är det centralt att titta på hela den sociala situationen i ett område.

Händelserna måste ses som ett uttryck för den växande segregation som idag präglar landets storstäder och som särskilt landets unga upplever. Utvecklingen påverkar naturligtvis även Kalmar. Den borgerliga regeringens politik har skapat klyftor som allvarligt splittrar samhället och som gör det skörare. Regeringens politik är tydligt inriktad på att stärka de ekonomiska förutsättningarna hos redan välbemedlade och på att öka skillnaderna mellan de som har och de som inte har jobb.

Konsekvenserna av detta syns mycket tydligt i städernas förorter och ytterområden. Kalmars välfärdsbokslut visar på stora klassklyftor i Berga jämfört med mer välbärgade områden. I Rosengård i Malmö tjänar människor i genomsnitt hälften så mycket som de som bor i området Limhamn i samma stad. I Rinkeby är arbetslösheten är tre gånger så hög jämfört med Stockholms innerstad. Dessa växande klyftor skapar alienation, frustration och utestängning och är också avgörande grogrund för kriminalitet.

Utvecklingen måste brytas. Hopplöshet och sysslolöshet måste vändas till framtidstro och ökat deltagande i samhället. För det första krävs det att våra gemensamma krafter på allvar inriktas på att ge unga människor rätt till trygga jobb med goda arbetsvillkor. För det andra måste vi göra stora satsningar både på att upprusta och på att bygga nya bostäder. Alla har rätt till värdiga boendevillkor med rimliga hyror som vanligt folk har råd att betala. Det skapar man inte genom att låta bostadsområden förfalla samtidigt som man lyxrenoverar och säljer ut allmännyttan.

Kalmar kommun måste självklart bidra till att återupprätta Berga som en trygg och utvecklande boende- och verksamhetsmiljö. Vi måste stärka samhällsresurserna som skola och fritidsgård, eventuellt är det dags att sätta igång byggandet av en multiarena. Vänsterpartiets menar framför allt att samtliga åtgärder måste bygga på delaktighet från de boende och de verksamma i området – företag, hyresgästföreningen, fastighetsägare, organisationer, kyrkan och föreningslivet. Vi välkomnar den öppna attityd som har visats genom att anordna ett öppet möte i området. Det skapar en bra grund för mångas deltagande i en positiv utveckling för Berga.

Ett sammanhållet samhälle är den viktigaste delen i allt brottsförebyggande arbete. Det går inte att straffa bort reaktioner på ett orättvist samhälle. Vi har ett gemensamt ansvar för den situation som uppstått. Hur vi lyckas föra en politik för minskade klyftor är avgörande för att vi också ska lyckas skapa trygga bostadsområden.

Lars Ohly, partiledare för Vänsterpartiet
Bertil Dahl (V)
Birgitta Axelsson Edström (V)
Lars Holmberg (V)