Kommentar till läget i Libyen: Gaddafi uppges ha dödats

– Ingen vän av demokrati och frihet kommer att sörja Gaddafi, men det är olyckligt att världen nu går miste om en chans att ställa honom inför rätta. En process i den internationella brottsmålsdomstolen hade kunnat klarlägga många av de illdåd som begåtts av regimen och hade inneburit en upprättelse för diktaturens offer, säger Hans Linde, utrikespolitisk talesperson.

När Gaddafi nu är död blir det än viktigare att omvärlden agerar för att andra personer som misstänks för folkrättsbrott ställs inför rätta i oberoende och rättssäkra processer, oavsett vilken sida de stått på under konflikten i Libyen.

– Nu måste byggandet av det nya, fria och demokratiska Libyen inledas. Men för att en sådan process ska bli framgångsrik krävs att västvärlden lär sig av sina misstag och låter det libyska folkets intressen av demokrati, frihet och social rättvisa väga mycket tyngre än västvärldens egna ekonomiska och politiska intressen, säger Hans Linde.

Hans Linde, utrikespolitisk talesperson (V): 070-290 07 40
Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64