Ett jämställt Kalmar!

Ibland tar vi jämställdheten för given. År 2011 i Sverige borde väl kvinnor och män ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter. Det borde vara så att alla har samma chans att förverkliga sina livsdrömmar och få samma resurser. Men så är det inte. Fortfarande har kvinnor lägre lön, mindre makt och inflytande, får sämre service och klyftorna ökar i vårt land.

Att få service på lika villkor ska vara en självklarhet i samhället och så också i vår kommun. Oavsett vem man är, vilken ålder, bakgrund, intressen, färdigheter, förutsättningar, önskemål och behov så är alla viktiga personer. Jämställdhet är en förutsättning för en rättvisare och mer jämlik kommun.

Jämställdheten mellan män och kvinnor är en grundläggande mänsklig rättighet och en grund för demokratin. Det handlar inte bara om lagtexter utan att praktisk tillämpa detta på alla nivåer, inom alla områden och varje dag. För att utveckla demokratin behövs alla människors inneboende kraft, erfarenhet och talang. Därför är det extra viktigt att både män och kvinnor medverkar på alla nivåer i de kommunala besluten och i hela kommunen.

I Kalmar har vi bestämt oss. Kalmar ska vara en jämställd kommun. Den kommunala arbetsplatsen ska vara jämställd med delad makt i olika befattningar och lednings- och arbetsgrupper och inga osakliga löneskillnader. All kommunal verksamhet i våra förskolor, skolor, inom äldreomsorgen, inom kultur och föreningsliv, i kollektivtrafiken och bostadsplaneringen ska vara jämställdhetssäkrad. Du ska veta som medborgare att du får en jämställd service och verksamhet. Vi har under flera år arbetat hårt med att förbättra jämställdheten. Anställda och politiker har suttit på skolbänken. En jämställd verksamhet innebär bättre kvalitet. Det handlar om att utveckla demokratin och att Kalmar kommun ska fortsätta vara en attraktiv, hållbar kommun.

Men vårt mål är att förverkliga jämställdheten i hela kommunen. Därför behöver vi alla hjälpas åt. Bestäm dig för att slå ett slag för jämställdheten. Oavsett om du finns i föreningslivet, i facket, i företaget, på jobbet, i det privata, i skolan eller någon annanstans. Bli jämställdhetsarbetare! Fråga alltid efter jämställdhet, ställ krav på lika lön, allas tillgång till samma service och delad makt över vardagen. För jämställdheten gäller överallt. Jämställdheten är för oss att i livets olika delar rättvist dela på makten i samhället, på jobbet, och i det privata, och en absolut nödvändighet för att utveckla en kommun och ett demokratiskt samhälle. Jämställdheten är inget vi kan välja bort. Tillsammans kan vi befria tanken och våga bryta invanda mönster.

Bli jämställdhetsarbetare!

Bertil Dahl (V) – kommunalråd