Skrivelse till Barn- och ungdomsnämnden

Häromveckan kunde vi i lokalpressen läsa om en mamma i Kalmar som har sina barn kvar på förskolan sent eftersom det är så hennes arbetstider ser ut. Problemet är inte att förskolan inte kan tillgodose behovet av omsorg på mer obekväma tider, utan problemet är att barnen inte kan få den mat som de behöver. Barnen behöver ett lagat mål mat på kvällen, men förskolan kan bara erbjuda enklare fika.

Vi tror inte att den här mamman är ensam om problemet. Vi har idag flera sektorer på arbetsmarknaden som kräver arbete på sena kvällar. Det gäller inte längre bara vård, omsorg och industri, utan stora delar av handelssektorn utvecklas också alltmer i riktning mot öppettider som sträcker sig till kl 22. Det är inte orimligt att tänka sig att det inom handeln, liksom inom vård, omsorg och industri, också jobbar föräldrar till små barn, och dessa barn behöver barnomsorg under andra tider än mellan kl 7 och 1630 med lunch kl 11-1130 måndag-fredag.

Vi önskar att vi i Barn- och ungdomsnämnden kan hitta praktiska lösningar på detta ”problem”. Det handlar om att se till barnens bästa och tillgodose de behov som vi alla förstår uppstår för barnen när föräldrarnas arbetstider förläggs mer och mer till sena kvällar. Det handlar knappast om att erbjuda trerätters middagar, utan det handlar om enklare måltider. Se möjligheterna istället för problemen! Det kan inte vara meningen att våra rutiner ska skapa andra problem som i sin tur resulterar i att barnen inte får den mat de behöver.

Kalmar den 9 september 2011

Leila ben Larbi (V), ledamot av Barn- och ungdomsnämnden