Tystnaden på jobbet är kontraproduktiv

Den som arbetar inom den gemensamma sektorn har inte ett vanligt jobb. Man har både mer rättigheter och ett mer omfattande uppdrag.  Som offentligt anställd har man nämligen inte bara arbetsuppgifter som undersköterska, lärare eller parkarbetare, man har nämligen ansvar för demokratin. Till sitt stöd har man en grund­lagsskyddad yttrandefrihet, en rättighet som vi i Vänsterpartiet värderar mycket högt. Paradoxalt nog avstår många an­ställda från att säga sin mening i samband med förändringar på jobbet och väljer tystnaden istället. För demokratin, för utvecklingen på jobbet och inte minst för den enskilda individen är detta en katastrofal lösning.

Ett modernt och utvecklingsbenäget ledarskap inser vikten av att de anställda motiveras och engageras. Det förutsätter vad vi brukar kalla ”högt i tak och långt till dörren” liksom medvetenhet om och respekt för anställdas meddelarfrihet, utvecklingsvilja och kreativitet.  Chefer som ger sina medarbetare adekvat information, lyssnar och samverkar bygger inte bara upp en fungerande arbetsmiljö utan ser också till att de offentliga medel som finansierar verksamheten, det vill säga våra skattepengar, används optimalt. Medarbetare är engagerade och vill göra ett bra jobb, och ska behandlas med respekt oavsett om de säger oreserverat ja eller nej till förändringsförslag. Deras perspektiv har nämligen också mycket att tillföra, och genom samverkan når man så gott som alltid bättre resultat än genom att ”lägga locket på och låtsas som om det regnar” när medarbetare uttrycker avvikande mening eller inte vågar säga något överhuvudtaget.

Det är dags att vi på allvar blir medvetna om demokratiuppdraget. Vad betyder detta för verksamheten? Vilka speciella krav ställer det på ledare och chefer? På vilka sätt kan medarbetare på olika nivåer uppfylla just detta uppdrag? Hur kan fackens ställning utvecklas och stärkas? En sak är säker: Vi i Vänsterpartiet vet att tystnaden på jobbet är kontraproduktiv. Ju mer öppenhet desto bättre, och det offentliga ledarskapet på högsta nivå har ett mycket stort ansvar att föregå med gott exempel.

Birgitta Axelsson Edström och Susanne Johansson
Vänsterpartiet Kalmar