Hellre kloka och hållbara beslut än snabba!

Omsorgsnämnden i Kalmar har satt ner foten i frågan om bemanningen på våra äldreboenden. Beslutet medför elva färre helårstjänster som jobbar med dementa och multisjuka äldre. Vi i Vänsterpartiet vänder oss emot besparingen. Våra särskilda boenden har inte för mycket personal. Läget är snarare tvärtom. Uppdraget till äldreomsorgen är att ge äldre en skälig livskvalitet. Hur löser vi det när elva engagerade och kompetenta heltidsmedarbetare försvinner? Alliansen försökte med konststycket att begära utökade resurser för 2011 motsvarande 5,3 miljoner, och fick något förvånande med sig omsorgsnämndens socialdemokrater på det spåret. Problemet är bara att kommunledningens besked ut till kommunens nämnder är att vi ska hålla verksamheten inom ram. Extra tilldelning under budgetåret medgives inte, och den signalen har inte varit annorlunda när det gäller omsorgen. Detta vet vi ju allihop. Å andra sidan, när ärendet kommer upp i fullmäktige (tidigast i april) så har neddragningen på äldreboendena redan inletts. Beslutet blir alltså verkningslöst.

Vi anser att de som bor på våra särskilda boenden, deras anhöriga och personal ska kunna lita på att de beslut som fattas är bästa möjliga utifrån den situation som råder. Därför ville vi göra en mer helhetlig genomlysning och en mer heltäckande analys av hela omsorgsverksamheten inklusive struktur och administration innan vi bestämmer oss. Ett så komplett faktaunderlag som möjligt underlättar kloka beslut. Det är obegripligt att bara Miljöpartiet och vi i Vänsterpartiet ville agera på detta sätt. Hur kan det vara bättre med snabba beslut än med kloka?

Resultatet blir, oavsett hur kommunfullmäktige agerar i frågan under våren, att våra särskilda boenden mister elva helårstjänster. Detta drabbar äldre människor med demens och andra sjukdomar, människor som i många fall har det allra svårast. Ett välfärdssamhälle borde värdera äldres livskvalitet högre än så. Det gör i varje fall vi i Vänsterpartiet.
Birgitta Axelsson Edström (V) , 2:e vice ordf  och Mathilda Karlsson (V), ersättare

Omsorgsnämnden Kalmar