En besviken högerman

Högermannen Nils-Fredrik Aurelius (M) har svårt att acceptera att Kalmar har en positiv utveckling, att Vänsterpartiet är med och styr denna utveckling och att den borgerliga alliansen inte har något som helst politiskt alternativ. Det blir för mycket för en traditionell konservativ moderat.

(V), (S) och (MP) har styrt Kalmar sedan 1995. Ett konstruktivt samarbete, trots olika åsikter i många frågor, har inneburit viktiga satsningar för Kalmar på i princip alla områden. Idag finns en väl utbyggd gemensam offentlig verksamhet, som får mycket höga betyg.  Detta beror inte enbart på förståndiga politiker utan mycket på 5000 anställda som gör ett fantastiskt arbete varje dag.  Vänsterpartiet är det parti som tydligast står för denna satsning på välfärden, vi vet att det behövs mer resurser.

Kalmar har idag lägre arbetslöshet än riket och jämförbara kommuner. Nya företag startar och befintliga företag bygger ut. Vi vet hur viktig en offensiv kommun är som drivkraft för utvecklingen, inte minst för näringslivet. Aurelius påstående att Vänsterpartiet är emot privata företag är en ren lögn och mer en besvikelse över sina egna partivänner.

Aurelius har rätt i att vi är emot privata vinstintressen i exempelvis förskolan, skola och omsorgen. Varje skattekrona ska användas i verksamheten, inte gå till aktieutdelning i olika kapitalriskbolag ibland med kopplingar till olika skatteparadis. Vi vill ha öppenhet, demokratiskt kontroll och att människors behov ska vara styrande istället för kortsiktiga vinstintressen.

Kollektivtrafiken, cykelstaden, miljösatsningar, idrottspaket, föreningssatsningar och utbyggnad av förskolan är andra exempel på områden där vi gjort kraftfulla satsningar.  Ett område som vi nyligen fick pris för är vårt jämställdhetsarbete.  Ordet jämställdhet har jag aldrig hört Aurelius ta i sin mun under alla år, knappast en tillfällighet. I kommunen pågår också ett ständigt förnyelsearbete. Välkommen ut i verkligheten någon dag!

Bertil Dahl (V), kommunalråd