Ett steg i rätt riktning för demensvården

Riksdagens socialutskott röstade den 14 december för en motion från Vänsterpartiet om att införa riktlinjer för bemanningen i demensvården. Det innebar en förlust för regeringen i en viktig fråga, men det är en seger för en rättvis och likvärdig välfärd. Det här minskar risken för att de missförhållanden som uppdagats i demensvården under hösten består eller till och med sprider sig.

Efter avslöjandena om bristen på personal i demensvården i Piteå så har det framkommit att det ser lika illa ut inom stora delar av vården. Därför är det nödvändigt att vi agerar också på nationell nivå. Socialutskottets beslut innebär ett tydligt uppdrag att ta fram nationella riktlinjer för en lämplig bemanning inom demensvården. De äldre ska kunna följa sin egen dygnsrytm och det ska finnas utrymme för promenader och hjälp vid måltider. Det ska finnas tid både för varje enskild person och för gemensamma aktiviteter. Det känns bra att Vänsterpartiets politik i en så här viktig fråga vinner gehör.

Även om man drabbas av demenssjukdom så har man nämligen rätt till en värdig och mänsklig tillvaro, och det ska naturligtvis gälla var man än bor i landet. Det måste Sverige som välfärdsnation kunna garantera. Statliga riktlinjer är ett steg i rätt riktning för en likvärdig demensvård med hög kvalitet.

Birgitta Axelsson Edström och Mathilda Karlsson

Förtroendevalda i Omsorgsnämnden, Kalmar kommun