Ylva Skoog till minne

Vär vän och kamrat Ylva Skoog har lämnat oss alltför tidigt. Hon har under årens lopp haft många förtroendeuppdrag i Kalmar kommun och under de senaste perioderna koncentrerade hon sig på det viktiga uppdraget som nämndeman i Kalmar tingsrätt, ett uppdrag hon skötte med noggrannhet och ansvarsfullhet. Vi visste sedan ett år tillbaka att hon tänkte lämna sin nämndemannaplats för att söka nya utmaningar, men ingen anade då att det skulle ske på detta tragiska vis. Sjukdomen slog till snabbt och obarmhärtigt och Ylva finns nu inte längre bland oss.

Vi minns Ylva som en mycket god kamrat med en stor portion underfundig humor och med en stark tro på solidaritet och rättvisa. Även om hennes politiska engagemang numera inte innebar att hon så ofta deltog i partiaktiviteterna så kunde man alltid räkna med att byta några ord om det politiska läget med Ylva när man sprang på henne ute på stan där hon så ofta rörde sig, för det mesta med hund i sällskap. De pratstunderna och hennes utpräglade dialekt saknar vi nu. Hon saknas oss.

Våra varma tankar går främst till sambon Eva och till övrig släkt och vänner. Vi i Vänsterpartiet Kalmar sörjer och saknar en god kamrat men bevarar hennes ljusa minne med tacksamhet.

”Sångerna om frihet, om rättvisa och fred,
sångerna om folken som aldrig kan slås ner,