Må-bra-politik i Kalmar län

Vikten av idrott och kultur

Vänsterpartiet arbetar för att idrotten ska bidra till att skapa ett rättvist, jämställt och jämlikt samhälle. Inom idrotten som på andra samhällsområden innebär det att gemensamt inom föreningen ta ansvar och verka för alla människors, kvinnors som mäns, lika värde oavsett ekonomisk och social status.

Kulturen är och måste vara en obunden kraft i samhället, en förändrande kraft som bidrar till människors medvetande om sig själva och samhället och som aldrig får underkastas ideologier. Kulturen är en avgörande del av demokratin. Vänsterpartiet anser att en offensiv och expansiv kulturpolitik är nödvändig för välfärden, yttrandefriheten och för demokratin.

För att öka tillgängligheten måste man säkra kultur- och idrottsstödet så att könsidentitet inte utgör något hinder och så att funktionsnedsättning inte ses som ett handikapp. Jämställdhetsplaner, mångfaldsplaner och planer för funktionsnedsatta måste också efterlevas.

Bakgrund

Kalmar län profilerar sig som hälsolänet. I en sådan profilering är det viktigt att det finns ett rikt idrotts- och kulturliv i hela Kalmar län. Självklart görs majoriteten av idrottsutövande, kulturutövande och konsumtion av idrott och kultur på det lokala planet, men för att detta ska fungera krävs att såväl idrott som kultur har regionala strukturer som fungerar. När det gäller kulturen är det av yttersta vikt länets kulturinstitutioner ges resurser att fortsätta utveckla sin verksamhet. Idrotten organiseras i respektive förbund men har sin sammanhållande länk i Smålandsidrotten som är ett nav såväl för utbildning, som organisation.

Kultur och idrott är också viktiga komponenter vid tillfrisknande vid eventuell sjukdom och skada. I Kalmar län har Fysisk aktivitet på Recept utvecklats, som ett komplement till den ordinarie medicinutskrivningen. Vi hoppas på att kunna utveckla detta vidare, gärna i samarbete med länets idrottsorganisationer. Vi ser det också som en naturlig utveckling att förstärka Fysisk aktivitet på Recept med möjligheten till Kulturaktivitet på Recept, också detta i samarbete med kulturorganisationer och kulturinstitutioner.

Tre satsningar på kultur och idrott

1. Smålandsidrotten

Kalmar län ligger historiskt på ett lågt stöd till Smålandsidrotten. 2009 gav Kalmar län 6;57 kr per invånare. Jönköpings län 12;34 per invånare och Kronobergslän gav 9;37 kr per invånare. Vi föreslår en höjning med 3 kronor och invånare för Kalmar län. Det ökade stödet ska ge bättre möjlighet för barn och ungdomar att hitta ”sin” idrott, samt större tillgänglighet för funktionshindrade att delta brett i idrottslivet. Vi ser gärna ett större engagemang från idrottslivet när det gäller delaktigheten i Fysisk aktivitet på Recept. Kostnaden är cirka 800.000 kr.

2. Satsa på länets Kulturinstitutioner

Länets kulturinstitutioner, Virserums Konsthall, Kalmar Läns Museum, Byteatern med flera, lever under knappa ekonomiska betingelser. Trots detta överraskar man år från år med nya spännande och tankeväckande produktioner. Vi vill under mandatperioden stärka stödet till länets kulturinstitutioner med ytterligare 2,5 miljoner kronor årligen.

3. Kulturaktivitet på Recept

Vänsterpartiet vill utveckla/införa verksamheten KaR, Kulturaktivitet på Recept, i Kalmar län. Vi tror att det mest framgångsrika sättet att införa metoden är att den görs i samarbete mellan den medicinska professionen och länets kulturinstitutioner. Vi vill avsätta 500 000 kr årligen där man kan ansöka om projektmedel för att genomföra verksamhet som kan skapa kultur på recept. Det ska också vara möjligt för lokala kulturorganisationer att tillsammans med vården använda dessa pengar till Kulturaktivitet på Recept.