Vad är välfärd?

Alla partier slåss nu om att värna om välfärden. Vad är då välfärd? Välfärd är något positivt som vi ska satsa på, men definitionerna är väldigt olika. De borgerliga partierna pratar om välfärdens kärna och menar då vård, omsorg och skola. Det som är utanför denna innersta kärna av verksamhet ligger utanför välfärden. Ett område där marknaden och plånbokens tjocklek mer styr.

Vi som vänsterpartister och verkliga välfärdspartister pratar om välfärden i ett vidare perspektiv. Välfärden är inte bara vård, omsorg och skola utan lika viktigt är rätten till ett bostad och ett jobb. Möjligheten till föreningsaktiviteter, kulturupplevelse och fritidsgårdar tas oftast för givet, men är naturligtvis delar av ett väl fungerande och utvecklande samhälle och kommun. Ett rent vatten, parker, sophantering, vägar, socialt bistånd när behov finns och kollektivtrafik är andra delar av den breda välfärden. Detta har vi tillsammans under lång tid byggt upp i Kalmar kommun, men inte utan invändningar från borgerliga partier. De har menat att vi bara ska satsa på välfärdens kärna. Förslag har lagts om utförsäljning av i princip alla kommunal bolag, marknadshyror, privatiseringar av de flesta verksamheter och skattesänkningar med påföljande nedskärningar av verksamheten.

För oss som vänsterpartister i Kalmar har linjen varit och är tydlig. Vi ska utveckla välfärden, det där som vi har valt att rättvist och solidariskt lösa och stödja på ett gemensamt sätt. Och vi menar hela välfärden inte bara en kärna. Här går en skarp skiljelinje i Kamarpolitiken. Det är om detta som valet till stor del kommer att handla, att välja samhälle/kommun och en bred välfärdspolitik, inte att välja en ny smak på tandkrämen.

Jag brukar beskriva vår välfärd som ett stort fint rött äpple. Den välfärden omfattar inte bara skola, vård och omsorg utan också rätten till bostad, jobb, utbildning, m m. Om man som de borgerliga partierna tar bort del för del så återstår bara kärnan, som de säger sig vilja värna om. För oss som ser den verkliga frukten och menar verklig välfärd ser deras kärna mer ut som ett “äppleskrutt”. Väldigt få av oss ser något större värde av äpplets kärnhus. Så varför välja ”äppleskruttspolitik” när man kan få välfärdspolitik!

Bertil Dahl (V), kommunalråd Kalmar