Politik är vägval!

Ofta förvånas vi över politiker som försöker ge sken av att politik inte har så stor betydelse. De säger sig bara arbeta för ”landets bästa” eller ”kommunens intressen”. De kan inte nog betona vilket brett mittenparti de representerar. Både arbetare och storföretagare sägs tjäna på att rösta på just det partiet. Vi känner igen resonemanget från ”De nya Moderaterna” som nu när valet närmar sig också säger sig värna välfärden och pensionärerna.

Kalmar har en positiv utveckling. Flera undersökningar visar att de allra flesta trivs i Kalmar, att många tycker att den gemensamma kommunala verksamheten har hög kvalitet och att det går att påverka kommunen på olika sätt. Vi har bättre resultat än kommuner som vi brukar jämföra oss med. Kommunens ekonomi är dessutom i balans.

Är det någon som tror att detta hade varit möjligt utan medveten politik? Nej, Kalmars utveckling är resultatet av just politiska vägval på lokalplanet, trots att högerregeringen driver motsatt linje. Vi ser nu större klyftor mellan människor i Sverige än tidigare. Skillnaderna ökar mellan kvinnor och män, mellan arbetslösa och löntagare och mellan ”friska” och dem som tvingas till sjukskrivning. En mycket liten del av befolkningen har fått stora skattelättnader medan sjuka och arbetslösa har utsatts för hetsjakt, fackföreningarna har motarbetats och pensionärer och studenter har prioriterats bort. Klassamhället blir allt tydligare. I Kalmar sitter de borgerliga företrädarna för denna politik och inte bara försvarar den, de tänker också genomföra den i Kalmar om de skulle vinna valet. Vilket mardrömsscenario!

Vi i Vänsterpartiet är tydliga i vår politik. Kommunens invånare ska veta hur alternativen ser ut. Det kvittar inte vilket parti man röstar på. Om Kalmar ska fortsätta att utvecklas krävs exempelvis en satsning på fler anställda i förskolan, skolan och äldreomsorgen. Kulturen, miljön, kollektivtrafiken och rätten till bostad kommer att bli viktiga valfrågor. En utbyggd gemensam välfärd skapar även fler jobb inom privata företag. Vi visar på tydliga val, inget borgerligt flum. Vår politik gynnar inte alla, det vet vi. Vi vill minska klyftorna och hålla ihop gemenskapen mellan människor i vårt samhälle. Det är Vänsterns vägval. Men för att vi ska lyckas helt i Kalmar krävs också en ny regering.

Bertil Dahl (V) , Birgitta Axelsson Edström (V), Lars Holmberg (V), Kerstin Gustafsson (V)

Kalmar