Borgerlig skuggbudget i Kalmar kommun

Kalmar kommuns borgerliga allians har presenterat sin skuggbudget. Förväntningarna var stora. Vad skulle finnas med i paketet? Hur skulle de tackla den bistra ekonomiska verklighet som både finanskrisen och regeringen har bidragit till, var och en på sitt håll?

Tja, resultatet blev magert . Det är nästan pinsamt. I december skrek de NEJ till besparingar och NEJ till skattehöjning. Nu säger de ja till båda, men bara med små bokstäver alltså. Hade de fått bestämma hade vi alltså inte hunnit hämta in något för 2009. Det är ganska upplysande. Jag fattar att de skäms. Sedan ska de sälja kommunens tillgångar och finansiera vårdnadsbidrag med reavinsten. Och vad ska de göra sen då, när pengarna är slut?

Mest magstarkt är nog agerandet som gäller den politiska organisationen. Där ska de spara pengar. Men när ärendet om de politiska arvodenas storlek var uppe härförleden i personaldelegationen var det bara ett enda parti som inte ville höja nivåerna. Det var Vänsterpartiet. Resten röstade glatt igenom en höjning. Det är tydligt att strategin är klar: Mer pengar till färre människor. Det är alliansens melodi. Inte gynnar det demokratin. Det gynnar privata fickor, men det är ju ganska naturligt att samma visa gäller i kommunen som i den statliga skattepolitiken. Mer pengar i privata fickor och mindre till demokratin. Vi i Vänstern säger helt klart JA till fler engagerade politiker. Det är ju knappast arvodena som ska motivera arbetet utan engagemanget. Men som sagt, vi är ju olika. Himla olika.

Ja, jag ändrar mig. Det är inte NÄSTAN pinsamt. Det ÄR pinsamt. Det är ett magplask som stänker ordentligt. Men det är skönt att man så tydligt själva visar att alliansen inte är regeringsduglig på det lokala planet heller.

Birgitta Axelsson Edström

politisk sekreterare