Rött kort till den borgerliga alliansen!

Den borgerliga regeringens första halvlek börjar gå mot sitt slut. Vad har hänt under de första två åren av den fyra år långa matchen?

Medan Kalmars allsvenska fotbollslag toppar ligan så har det borgerliga hopkoket inte fått många rätt. De har genomfört en svag halvlek med svåra följder för många av landets invånare. Dock inte för alla. Folk med stora förmögenheter, höga inkomster och värdefulla fastigheter har kammat hem stora förbättringar. Fastighetsskatten har sänkts märkbart för stora och dyra fastigheter, samtidigt som ca 80% av dem med ”normala” fastigheter i Kalmar län har fått en höjning. Förmögenhetsskatten är avskaffad och uppgifterna är numera hemliga. Ingen ska veta var rikedomarna finns och hur stora de är. Vi visar ett gult kort för de ökade orättvisorna!

Facket har attackerats av borgarna. Många har tvingats att lämna a-kassa (500 000 personer) och fack eftersom avgifterna har höjts. De arbetslösa har fått försämringar. Ersättningsmöjligheterna för den som är sjukskriven tas bort efter ett år och redan efter sex månader prövas den sjukskrivne mot hela arbetsmarknaden i hela landet. Den som inte får jobb tvingas att söka socialbidrag. Hur konkurrenskraftig är man som sjukskriven när man söker nytt arbete? Alltfler, däribland många ungdomar, hamnar utanför tryggheten när man skyller sjukskrivningarna på de sjuka och arbetslösheten på de arbetslösa. Vi visar ett gult kort för det hårdnande klimatet som stänger människor ute från välfärden!

Regeringen har tagit beslut om kanske världens mest omfattande massavlyssning av landets invånare, FRA-lagen. Är det f d Östtysklands hemliga polisarkiv som ska upprättas? Är det USA och CIA:s hemliga avlyssning som är förebilden? Kritiken från både oss i Vänsterpartiet och från många, många andra är massiv. FRA-lagen minskar möjligheterna att försvara och utveckla demokratin. Vi visar ännu ett gult kort för lagar som inskränker de demokratiska rättigheterna!

Ett sista exempel är infrastrukturen. Vi väljer alltmer att åka kollektivt och tåg och bussar är därmed ofta överfulla. Järnvägsspåren och tågen behöver rustas upp och bli fler. Flera vägar,

bl a E22:an,  måste göras säkrare och bättre. Då väljer regeringen att säga nej till infrastruktursatsningar. Budskapet är att kommuner och landsting ska stå för fiolerna. Resurser som ska betala sjukvård, omsorg och skola ska istället läggas på vägar och järnvägar. Samtidigt finns det rekordstora överskott i statsbudgeten och rekordstora skattesänkningar går till dem som redan har det bra ställt. Vi visar det fjärde gula kortet för utarmningen av kommuner och landsting!

Summa summarum: Fyra gula kort under första halvlek. Det blev nästan bara fel. Vänsterpartiets alternativ ser helt annorlunda ut. Vår uppfattning är att gemensamma skatter och tillgångar ska finansiera välfärden, vår omsorg, sjukvård, förskola, skola, vägar och järnvägar. Vill vi ha en utökad välfärd så måste vi också våga använda våra pengar till den offentliga sektorn, till infrastrukturen, till satsningar på nya riktiga jobb i de många småföretagen och till trygga system för dem som blir sjuka eller/och arbetslösa. Vi måste fördela gemensamma pengar rättvist och alltid försvara det öppna samhället.

Många känner sig grundlurade idag. De som trodde att ett byte till en borgerlig regering betydde lika mycket som ett byte till en ny tandkräm har fått en ny erfarenhet. Ett helt annat samhälle växer fram. Det var inget bra innehåll i tandkrämen. Det var bara en kul förpackning. Vänsterpartiet ger rött kort till den borgerliga alliansen för falsk marknadsföring och verkställer utvisningen senast i valet 2010!

Bertil Dahl, kommunalråd

Birgitta Axelsson Edström, politisk sekreterare