När ska vi satsa på välfärden?

Den borgerliga regeringen pratar om välfärd och håller presskonferenser om PR-mässigt namngivna satsningar samtidigt som de i tysthet fryser kommunernas statsbidrag.

På skolområdet hör vi talas om riktade kulturpengar till elever i de avslutande skolåren och något som kallas Läsa-Skriva-Räkna-satsning. Men att regeringen håller inne omkring 6 miljarder kronor från kommunsektorn redan år 2010, det sägs inte särskilt högt.

Hur mycket är då 6 miljarder kronor? Det är t ex över tio gånger så mycket som regeringens uppmärksammade Läsa-Skriva-Räkna-satsning i skolan beräknas kosta 2010. Om de 6 miljarderna fördelas jämnt över kommunernas och landstingens verksamhetsutgifter tappar skolan mellan 1,5 och 2 miljarder kronor, alltså flera gånger mer än Läsa-Skriva-Räkna-satsningen kostar. Är det då en satsning som görs? Nej, det tycker inte vi. Det är en mycket missledande och tvivelaktig retorik som försöker beskriva verkliga neddragningar som satsningar. Eleverna och skolpersonalen lär tyvärr bli de första som lär sig skillnaden mellan retorisk fiktion och vardagsverklighet.

Omräknat i arbete går kommuner och landsting i Sverige miste om 13 800 heltidstjänster när man fryser statsbidragen. För Kalmar kommuns del innebär det 71 heltidsjobb år 2010 och för landstinget 81 jobb. Gång på gång hör vi borgerliga företrädare propagera för satsningar på den privata sektorn för att vi ska få mer skatteinkomster till välfärden. Nu är vi ju där. Den privata sektorn går bra. Man anställer inte speciellt många fler, men skatteintäkterna ökar. Då väljer de borgerliga att lyfta bort skatteintäkterna från välfärden. Istället genomförs skattesänkningar som främst gynnar den som redan har höga inkomster. Kan högerpolitiken bli så mycket tydligare?

Vänsterpartiet är idag, möjligen något förvånande, det enda riksdagsparti som vill anställa fler i kommuner och landsting. Så är fallet trots att alla vet att den demografiska utvecklingen i Sverige kommer att medföra större efterfrågan på och behov av välfärdstjänster nu och framöver. Vår fråga till de andra partierna är alltså både enkel och tydlig: Om vi inte ska anställa fler i välfärden nu när staten har stora överskott och arbetslösheten är hög, när ska vi göra det då?

Birgitta Axelsson Edström, pol sekr

Bertil Dahl, kommunalråd