Låt julbordet slå ett slag för rättvisan!

Julen står för dörren, och då är det dags att öppna den sista luckan i julkalendern!

Det är dags att öppna den fjärde och sista luckan i Vänsterpartiets julkalender 2007. I den första luckan fanns en buss och innebar en satsning på att barn och ungdomar ska få åka gratis med kollektivtrafiken. I den andra luckan fanns ett hyreshus och där föreslog vi att Kalmarhem ska slippa borgensavgift och avkastningskrav för att lindra framtida hyreshöjningar. I den tredje luckan fanns den nya konstgräsplanen i Fjölebro, ett resultat av hårt arbete främst av Lindsdals IF men de har fått draghjälp på det politiska planet av oss i Vänsterpartiet. Vi har spelat en avgörande roll för den stora idrottssatsningen som nu börjar märkas i Kalmar kommun.

När vi juleljusen tänder

tänk på folk i andra länder

som inte har det lika lätt

som vi på vår rika plätt

När vi firar jul

tycker vi det vore kul

om något på våra välfyllda bord

hjälper rättvisan på vår jord

Om två produkter av all maten

som vi lägger upp på faten

har Fairtrade-märket på sin yta

kan vi tillsammans ett uns av fattigdomen bryta

I den fjärde luckan finns alltså en utmaning till alla hushåll i Kalmar. Vänsterpartiet lade i september fram ett förslag som syftar till att Kalmar ska bli en Fairtrade City. Nu i juletider är det dags att vi alla hjälps åt i den strävan. Med två rättvisemärkta produkter på allas julbord kan vi bidra till en bättre ekonomisk situation i de producerande länderna, gagna såväl den demokratiska utvecklingen som organisationsrätten, se till att produktionen sker med hänsyn till miljön samt motverka barnarbete och diskriminering.

Det finns gott om rättvisemärkta produkter i handeln, exempelvis kaffe, te, frukter (apelsiner, bananer, clementiner mm), choklad, socker, drickchoklad, russin, marmelad och honung. Fullständig produktlista kan hittas på www.rattvisemarkt.se/cldoc/produktlista.htm

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Det är vår grundläggande uppmaning till alla i Kalmar. Ha en riktigt GOD JUL!

Vänliga hälsningar

Vänsterpartiet Kalmar

gm

Birgitta Axelsson Edström, Bertil Dahl och Lars Holmberg.