Hur ska notan betalas?

I dagarna har kommunens elever börjat ett nytt läsår. Ett långt och varmt sommarlov är över och skolan väntar igen. En del tycker det är roligt, andra hade gärna velat vara lediga lite till.
De flesta elever tycker nog att det är skönt att komma in i normala gängor, träffa kompisarna, lära nytt och få struktur på tillvaron. Även vi som är äldre minns nog känslorna i augusti vid skolstart. De var blandade.

Vi vill önska alla elever lycka till och vi hoppas att ni får ett lärorikt och stimulerande läsår. Det är alla elever värda, oavsett i vilken skola, kommunal eller fristående, man går.

Men, vi har en viss oro för en sak. Starten av Södra skolan i Kalmar innebär minskade resurser för kommunens skolor på 2,4 miljoner. Det ska dock inte Södra skolans elever eller deras föräldrar lastas för. De har valt en skola som de har rätt att välja, och vi hoppas att de får en god utbildning där. Våra frågor går istället till friskoleförespråkarna i den borgerliga alliansen och i miljöpartiet: Varifrån tycker ni att de pengarna ska tas? På vilket sätt ska kommunens elever betala för er privatiseringsiver? Blir det sämre läromedel, sämre skolmat eller sämre lärartäthet? De 2,4 miljonerna är ert ansvar. Vi är många som väntar på ert svar.

Birgitta Axelsson
Lilian Akthagen