Vi har råd!

Idag jobbar 200 000 färre inom den svenska vården och omsorgen än om man jämför med läget 1990. Detta innebär problem.
Våra barn går i för stora grupper i förskolan och våra föräldrar får vänta orimligt länge på äldreomsorg. Vill vi ha en välfärd som fungerar och som är dimensionerad efter de behov som finns så måste vi se till att anställa fler.
En del undrar om vi har råd med det. Det är en konstig fråga. Att anställa människor är inte en kostnad utan en investering. Arbetslöshet, sjukskrivningar samt utebliven vård och behandling kostar enorma summor varje år. Kommer fler i arbete innebär det istället stora vinster, både budgetmässigt och hälsomässigt. Det är inte jobben vi inte har råd med, det är arbetslösheten och den bristande välfärden.
200 000 nya jobb skulle innebära en utgift på cirka 45 miljarder på fyra år. Det anser vi är väl satsade pengar. Det kan jämföras med den skattesänkning på 80 miljarder som den högeralliansen har utlovat de två första åren efter en borgerlig valseger. Vi får hoppas att vi slipper uppleva det. Vi i vänstern värderar människor, välfärd och hälsa högre än de som istället vill minska de gemensamma resurserna och stoppa tillbaka pengarna i redan välbeställda fickor.
Vänsterpartiet har krävt mer resurser till kommuner och landsting under de senaste fyra åren. Tack vare det har en hel del nedskärningar kunnat stoppas och vi har fått ett visst utrymme till att höja kvinnors löner. Vi vill dock mycket mer. En rejäl satsning på att minska arbetslösheten är en investering i välfärd som gynnar vårt samhälle och våra medmänniskor. Sådana satsningar har vi i sanning råd med.

Birgitta Axelsson
Vänsterpartiet, Kalmar