Dags att slå näven i bordet

Vår alkoholpolitik har sakta men säkert demonterats. Ett viktigt steg på vägen i den processen var EU-inträdet. Vi varnade för detta, och vi fick mer rätt än vi önskade. Vår alkoholkonsumtion har ökat med en fjärdedel sedan inträdet.
Detta ger oss en skrämmande insikt. Vi sätter numera marknadens bästa framför alla andra hänsyn. Det är viktigare att vi har en fri marknad med höga införselkvoter så att vuxna med tillräckligt god ekonomi kan lasta bilar och släpvagnar fulla med sprit i Tyskland än att våra barn och ungdomar får chansen till drogfria liv i hälsosamma uppväxtmiljöer. Det är viktigare att vi har billig whisky på bordet än att våra tonåringar kan erfara att livet inte behöver några droger.

Vi i Sverige dricker mer alkohol nu än vi gjort på mycket länge. Sist vi hade sådana problem infördes motbok och en mycket restriktiv alkoholpolitik. Nu hörs istället förslag om skattesänkningar. Det är en mycket märklig lösning, speciellt när vi vet att den reformistiska nykterhetspolitik som vi i Sverige har haft på ett framgångsrikt sätt har lyckats dämpa alkoholkonsumtionen och förbättra folkhälsan. Men, som sagt, marknaden är väl viktigare än liv och hälsa.

Nu presenterar Härstedt, påhejad av sossekamrater, moderater och folkpartister, en rejäl sänkning av spritskatten. Finland gjorde samma sak för en tid sedan och idag ser man där en 40-procentig ökning av starkspritförsäljningen och en drastisk ökning av alkoholrelaterade problem i form av våld och kriminalitet, ofta med kvinnor och barn som offer. Tänk om vi kunde lära av deras misstag istället för att upprepa dem! Det är bra med en ”kan själv”-mentalitet, men den får inte leda till ren dumhet.

Alkoholpolitik måste vara långsiktig. Det är dags att vi slår näven i bordet. Vi kan inte alltid backa när EU ryter till utan driva en tuffare linje. Det är här vi ska visa ”VI KAN, VI VILL, VI TÖRS”-takterna! Lägre införselkvoter och tuffare gränskontroller för att minska svarthandel är både rimliga och rättmätiga krav. Vi måste också, även om EU inte arbetar så, jobba mer preventivt och våga vara solidariska med de människor som inte klarar en drogliberal hållning.

Vi vill ha kvar Systembolaget och dess monopol. Vi förstår att det krävs åtgärder för att vi ska lyckas. Låt oss bara inte genomföra förändringar som leder till att barn och ungdomar får sina liv förstörda pga lättillgänglig alkohol. Det är väl ändå inte någon som tror att spriten från Systembolaget är mindre farlig än den som flödar fritt mellan EU-länderna? Alkohol dödar. Vi hoppas att det är fler än vi som har insett det och att vi tillsammans kan se till att så få som möjligt tvingas uppleva det.

Birgitta Axelsson och Bertil Dahl
Vänsterpartiet, Kalmar