Vem kan man lita på?

Val till Europaparlamentet. Medborgarna i hela EU skall rösta fram sina företrädare för den kommande femårsperioden. Väljarna är skeptiska – många vill helst inte använda sin medborgerliga plikt. Detta är inte så konstigt om man betraktar vad partierna stått för i tidigare valrörelser och hur de agerat i praktiken.
Kristdemokraterna propagerar nu för en ändrad alkoholpolitik i EU. Kd
vill kraftigt minska införselkvoterna. Kan vi ta kd:s sena uppvaknande på allvar? När Sverige röstade om EU-medlemsskapet var frågan om alkoholpolitik, införsel och priser en stor och viktig fråga. Vi som inte ville bli medlemmar ansåg att det skulle bli omöjligt att försvara den svenska alkoholpolitiken – men kd menade att denna fråga knappast var ett problem. Sent skall syndaren vakna.

Moderaterna har varit mycket intresserade av EU-medlemsskapet. Det visar sig emellertid att de vill använda EU i första hand för att riva upp de svenska kollektivavtalen, använda löne- och skattepress mot det svenska välfärdssystemet.

Folkpartiet är de riktiga EU-tillskyndarna. Men folkpartiet vill inte
bara vara med i EU. Det viktiga för folkpartiet är att Sverige också blir
medlemmar i Nato samt överlämnar alla utrikes- och säkerhetspolitik till EU.

Centerpartiet gillar EU för att det ger stora bidrag till lantbruket.
Centerns ordf Maud Olofsson tycker att förslaget till tjänstedirektiv är
bra. “Svenska arbetare skall utsättas för samma konkurrens som de svenska bönderna,” säger Maud.

Socialdemokraterna går till val på temat “Det gäller höger eller vänster i Europa” och vill på det viset mobilisera sina väljare. Men
socialdemokraterna kan inte komma ifrån att de i vissa frågor är sorgligt vankelmodiga eller osäkra. Man lägger sig platt i utrikes- och
säkerhetsfrågor och låter EU bli Sveriges röst till övriga världen och man har inte på ett tidigt stadium sagt ifrån på skarpen vad gäller
tjänstedirektivet. För att socialdemokraterna skall hålla sig i någorlunda rätt fil i EU-politiken behövs det många VÄNSTERPARTISTER.

Det är ytterst viktigt att du som har en kritisk inställning till EU-byråkratin använder din röst i EU-valet. Du kan vara säker på att de som vill överlämna mer makt från Sverige till EU använder sin möjlighet att påverka. Gör det du också!

Birgitta Axelsson (v), politisk sekreterare, Kalmar
Agneta Lindvall (v), distriktsordförande, Högsby