Blogg

Folkets Park

[su_spacer]

En välfärd att lita på är inte till salu!

Vänsterpartiet har varit en aktiv part i utvecklingen av Folkets park. Det är bra att vi nu landat i att bygga vård och omsorgsboende i området. Folkets park är en viktigt dela av arbetarrörelsens historia i Kalmar. Att bygga bostäder i ett känsligt läge nära Södra vägen och stora industrier hade inte blivit bra. Nu kan vi bevara delar av parken och göra den tillgänglig för boende i området. Vi kan nu fokusera på att utveckla boendet i området kring kvarteret Konvaljen och där psykiatrin nu har sina lokaler. När de om några år flyttar in i nya lokaler kan nya hyresbostäder byggas i området.

Den avgörande frågan är vem som ska driva vård och omsorgsboendet. En välfärd att lita på är en välfärd utan vinster. Barometern visar idag att en stor majoritet av kalmarborna inte vill ha Vinster i välfärden. 30 % av de tillfrågade svarar ja på frågan. Hälften av centerväljarna, en tredjedel av moderatväljarna och 76 % av socialdemokraternas väljare säger nej till vinster i välfärden. Det var dessa partier som tillsammans drev frågan om att släppa in vinster i välfärden. Vänsterpartiet är det ända parti som tydligt säger nej till vinster i välfärden. Det kan inte vara meningen att dina och mina skattepengar ska skickas rakt igenom riskkapitalbolaget ner till ett skatteparadis.

Centerpartiets påstående att de skapar fler kvinnliga företagare visar sig stämma dåligt med verkligheten. Det är i allt väsentligt stora riskkapitalbolag som ligger driver verksamhet inom vård, skola och omsorg.

Vänsterpartiet är för en verklig valfrihet att där brukar får inflytande över sitt eget behov och hur det ska utföras. En stor arbetsgivare som Kalmar kommun kan dessutom erbjuda bra arbetsvillkor, rätt till heltid och en mångfald av personal med olika erfarenheter och bakgrund.

En Välfärd att lita på är Inte till salu

Bertil Dahl (V)