Insändare

Insändare om LOV

[su_spacer]

Nyligen presenterades en undersökning som visar att 69% av Sveriges befolkning är emot vinster i välfärden. Folkpartipolitiker i Kalmar är tydligen fortfarande för och verkar väldigt måna om att hålla debatten om LOV vid liv och poängterar gärna att Vänsterpartiet i Kalmar tog strid mot införandet av densamma i höstas. Och det stämmer.  Vi i Vänsterpartiet är emot vinstintresse i välfärden och därmed även LOV.

Låt oss ta det här från början.

Genom att tillåta vinstdrivande företag inom omsorgen så försvinner pengar som skulle gått just till omsorg rakt ner i privata fickor. Det man i huvudsak gör vinst på inom omsorgen är att effektivisera människor som jobbar med människor, dvs att låta färre ta hand om fler. Genom att göra en marknad av omsorgen så flyttas fokus från kärnverksamheten till att spendera tid och resurser på bland annat marknadsföring. Till råga på allt erbjuder inte privata vårdföretagare någon meddelarfrihet värd namnet, vilket sannolikt betyder att alla de skandaler som trots allt kommit upp till ytan bara är toppen av ett isberg. Dessutom, med all respekt för vårdtagarna, så är många som beviljats omsorgsinsatser svårt sjuka, svaga, åldrade människor och i flertalet fall finns demensdiagnos. Dessa ska inte riskera att göra ett dåligt val.

Nu till Birgitta Nordlöws (fp) orimligheter på Östrans insändarsida. Från alliansföreträdare på nationell nivå heter det att man ska öka kontrollerna för att förhindra oseriösa omsorgsutförare. Birgitta Nordlöw folkpartiet i Kalmar vill minska ner(!) utförarnas förfrågningsunderlaget, vilket inte kan tolkas på något annat sätt än att det ska göras lättare för vilket företag som helst att komma till Kalmar och leka affär med vår omsorg. Vidare föreslås att kommunen ska höja ersättningen för privata utförare. När det sätt i ljuset av att en höjning ska ske för att vårdföretag som Vardaga(fd Carema) och Attendo ska kunna kalkylera med en tillräckligt höga vinster för en etablering blir man lätt yr.

Som tur är är det inte Birgitta Nordlöw och dom andra välfärdsföretagsvurmarna som bestämmer om LOV är här för att stanna. Det gör väljarna den 14e September.

Jens Körge

Liselott Ross