Josefin Hellvin om EU-Valet

[su_spacer]

Det är snart val till Europaparlamentet. Det är ett viktigt val.

EU ser inte ut som det mellanstatliga samarbete det skulle kunna vara idag. Istället är EU ett överstatligt projekt som tvingar stater i kris att sälja ut sin välfärd, som stänger ute de som flyr för sina liv hit och låter dem drunkna i medelhavet. Att sälja ut den lilla välfärd man har i en kris innebär att de som drabbats hårdast av krisen drabbas ännu hårdare. Att sälja ut sjukvård och omsorg är aldrig en besparing. Istället ökar det klyftorna i samhället ytterligare och gör så att de som är otryggast får ännu mindre trygghet. Tryggheten garanteras företag och aktieägare som kan tjäna stora summor pengar på människor som inte har råd, på marknader som inte bör ha en prisbild. Varför ingen ska tvingas drunkna på flykt undan krig eller förföljelse bör vara självklart.

Men samtidigt som EU spelar högerpopulism och kapitalism rakt i händerna väljer man att backa i frågor om människors rättigheter. Man står handfallen inför vad som händer i stora delar av europa idag där rätten till abort hotas och HBT-personers rättigheter kränks. Feminism är helt enkelt ingenting EU är särskilt intresserade av idag.

Det vanligaste argumentet jag hör för att inte rösta i EU-valet den 25:e maj är ”jag röstade mot EU 94 så jag är inte intresserad.” Ofta slutar analysen där, hade man inget intresse av EU 94 så har man inget intresse för det heller nu. Men att tänka så håller inte i längden. Jag röstade inte heller för ett EU-inträde. Jag var fem år gammal 1994. Många av dem som röstar i EU-valet i år var inte ens födda 94. Ändå påverkas vi av EU. EU reglerar många av de beslut som fattas ända ner på kommunal nivå. EU sluter handelsavtal, nu senast TTIP, som omfattar oss vare sig vi vill det eller inte. Vi har aldrig ”valt” EU. EU valdes åt oss och nu måste vi välja vilka som ska styra det. Detsamma gäller alla er som röstade mot ett EU-inträde 94, jag applåderar det, men EU valdes åt er också, oavsett vad ni ville. Och de som sitter i Europaparlamentet idag företräder inte dem som, redan 94, var kritiska till hur det överstatliga projekt som är EU styrdes då. Vi är om möjligt än mer kritiska till hur det styrs idag.

Därför behövs partier i Europaparlamentet som inte slåss för företagens ”rätt” att ta ut vinst utan istället slåss för människors rätt till sina liv och allas vår rätt till ett socialt skyddsnät. De partierna finns till vänster. Det är de partierna, och med dem också vi, som förlorar på ett lågt valdeltagande. Borgarna har alltid gillat EU och kommer gladeligen rösta den 25:e.

Därför måste vi också göra det.

Josefin Hellvin