Insändare

Jens och Elsa skriver i Östran 140227

[su_spacer]

Kollektivtrafiken som verktyg för rättvisa

En väl utbyggd och fungerande kollektivtrafik är en viktig kugge i ett rättvist, jämställt och hållbart samhälle och är dessutom en grundläggande förutsättning för många människors deltagande. Förutom att alla gynnas med minskad klimatpåverkan, förbättrad luft, färre bilar i stadstrafiken och minskat tryck på parkeringsplatserna i centrum, kan kollektivtrafiken även fungera som ett verktyg för rättvisa. Låt oss förklara.

Vi börjar med pensionärer, som är en av de grupper som blivit allra värst förfördelade av högeralliansens politik. Nu kan vi i Kalmar kommun göra något handfast för att förbättra pensionärers ekonomi och samtidigt höja deras livskvalitet. Vi i Vänsterpartiet i Kalmar lade våren 2013 ett förslag till Trafikstyrelsen/KLT om att erbjuda våra äldre gratis bussresor under lågtrafiktider, då Kalmars bussar kör med mycket outnyttjad kapacitet.

I samma förslag ingick även att avgiftsbefria kollektivtrafiken för barnfamiljer som reser med barnvagn, även detta en grupp som halkat efter i spåren av den sittande regeringens politik. Inte minst gäller detta de ensamstående föräldrarna. Detta är även en grupp som många gånger upplever det krångligt att åka kollektivt, där just betalsituationen kan upplevas som mycket obehaglig då man kanske till och med måste lämna barnvagnen för att kunna genomföra den. Förslaget i sin helhet kan bli verklighet under 2014.

Nu vill vi gå vidare med ett förslag om att avgiftsbefria kollektivtrafiken för kommunens unga. Visst kommer barn och ungdomars fria resor att bli en kostnad för kommunen, men vi ser det som en investering. En investering som förbättrar barnfamiljernas ekonomiska situation och stärker förutsättningarna för barn och unga att vara med på exempelvis kultur- och fritidsaktiviteter vilket ger Kalmar kommun många långsiktiga vinster.

I samband med Linnéuniversitets flytt och expansion ser vi det också som ett naturligt steg att göra stadens kollektivtrafik gratis för studenter. Här kan dessutom kollektivtrafiken bli det verktyg som löser det väl kända problemet med att få studenter att skriva sig på sin nya ort. Ett sådant förslag kan med andra ord komma att genererar stora nya skatteintäkter och därmed resultera i ett så kallat nollspel, eller rent av bättre än så.

Så här vill vi i Vänsterpartiet använda kollektivtrafiken som ett verktyg för rättvisa till en i sammanhanget liten kostnad för att utjämna några av de värsta orättvisorna som kommit ur högeralliansens fördelningspolitik som byggt på filosofin om att “mycket ska ha mer”.

Det här är på inget vis en omöjlig utopi. I Kiruna, Hallstahammar och Avesta har Vänsterpartiet redan drivit igenom fria kollektivresor för alla. Vänsterpartiet i Kalmar har som mål att följa deras exempel. Vi börjar med pensionärer, familjer med barnvagn, alla unga och studenter. Det är rättvisa för oss.

Elsa Berg (V)

Jens Körge (V)