Insändare

Bertil skriver i Barometern 140213

Omtanke före girighet

”Vi ska vara en kommun som tar etiskt och socialt ansvar. Vi anser att skattepengar ska användas i verksamheten, inte gå till riskkapitalbolag med kopplingar till det vi dagligt tal kallar skatteparadis.”

I dagsläget är 50 procent av alla de matvaror Kalmar kommun upphandlar ekologiska och närproducerade. Nu skruvas målet upp redan 2020 ska 70 procent av maten vara just ekologisk och närproducerad.Foto: TT

Kalmar kommun tar nu beslut om vilka regler som ska gälla för kommunens affärer. Kommunen är en stor upphandlare av varor och tjänster från privata företag. Vi påverkar genom det vi handlar, mycket mer än vi tror. Vi gör stor skillnad. Därför är dessa regler en viktig politisk fråga.
Kalmar är idag en Fairtrade City, vi har anslutit oss till FN:s Global Compact om mänskliga rättigheter och ställer omfattande krav i vår verksamhet. Vi ska vara en kommun som tar etiskt och socialt ansvar. Vi anser att skattepengar ska användas i verksamheten, inte gå till riskkapitalbolag med kopplingar till det vi i dagligt tal kallar skatteparadis. Det är vårt ansvar som folkvalda politiker. I Kalmar har vi kommit långt i det arbetet.
Vi ställer krav på svenska kollektiv­avtal, jämställdhetsarbete, meddelarfrihet för anställda och att företag vid till exempel större byggnation ska ta ansvar och även anställa personer som är arbetslösa. Vi ska öka det etiska, rättvisemärkta och ekologiska sortimentet. I dag är det ekologiska och närproducerade cirka 50 procent och ska 2020 vara 70 procent.
Krav finns på svenska djurskyddsregler på exempelvis kött och ägg. Vi ska ställa allt högre miljökrav på varor. Miljöer där barn och ungdomar vistas ska ha särskilt höga krav gälla. Vid upphandling av fordon är det bästa miljöval som gäller, biogas och el.
Varor tillverkas över hela jorden. Det är viktigt att varor produceras under acceptabla förhållanden vad gäller löner, arbetsmiljö och fackliga rättigheter. Inget barnarbete och ingen diskriminering ska förekomma. Företagen ska ha höga etiska och moraliska affärsregler. Företagen får inte ha någon koppling till det vi i dagligt tal kallar skatteparadis. Vi kräver vid behov att vinster redovisas land för land. Vi arbetar också genom SKL (Sveriges kommun och landsting) med kontroll av förhållanden på arbetsplaster i producentländer som till exempel Kina och Indien.
Miljarder försvinner i dag på olika sätt från kommuner och landsting till skatteparadis. Situationen är den samma inom hela EU. Därför finns det en stark rörelse inom regioner och kommuner i Europa för att stoppa skatteflykten av våra skattepengar till skatteparadis. Kalmar var tidigt med och krävde rättvisa och stopp för skatteflykt. Företag ska beskatta vinsten där den uppstår. Inga skattepengar ska gömmas i skatteparadis!
Vänsterpartiet är drivande i dessa frågor och vi är det enda parti som ­kräver också ett stopp för vinstutdelning inom välfärdens verksamheter i kommuner och landsting. Nästa steg är att kunna välja icke vinstutdelande företag. Vi välkomnar ideella organisationer, kooperativ och andra non-profit företag.
Vi vill att varje skattekrona ska användas i förskolan, skolan och omsorgen med ansvar och utan vinstutdelning. Vi ska vare en juste kommun med justa affärer med justa företag. Omtanke och solidaritet ska gå före girighet och vinstutdelning.
Bertil Dahl (V), kommunalråd