Kongress 2014

Ni kan knappast ha missat att vi har haft partikongress i helgen. Många av er har kanske suttit vid tv’n eller webben och följt de direkta rapporteringarna därifrån.

Vi var ett ganska stort gäng som var där härifrån Kalmar men endast två ombud,sammanlagt sex från distriktet. Helgen såg lite olika ut för oss som var där. Vi ombud hade fullt fokus på att verka vakna, närvarande och alerta hela tiden och framförallt kanske att hålla koll på tekniken som var ny för året. Allt skedde elektroniskt och det var inte helt lätt alltid att få allt att fungera men det gick bra ändå.

Det är mycket som ska ske under en kongress. Det är där alla vi medlemmar, via våra ombud, faktiskt kan påverka vad partiet ska ha för hållning i de stora såväl som i de små frågorna.

På flera punkter hade vi medlemmar ute i landet en annan åsikt än själva partistyrelsen och vi fick igenom våra krav.

Framför allt kan nämnas det här med sex timmars arbetsdag som för många av oss är en viktig hjärtefråga. Partiets ledning har sagt tidigare ett vi inte ska lägga fokus på det i denna valrörelsen men det tyckte medlemmarna.

Vi bestämde att vi ska verka för att grundlagsskydda public service, radio och tv.

Vi bestämde att aktivt verka för att minst en procent av statsbudgeten ska gå till kulturen.

Vi bestämde oss för att verka mot nolltoleransen av graffiti i de städer där det finns, samt verka för lagliga väggar.

Vi fastställe listan till EU-valet . Glädjande nog hamnade Malin Björk som förstanamn!

Vi valde en ny partistyrelse där vi med glädje kan konstatera att vår Kaj Raving fick fortsatt förtroende.

Vår valstrategi ägnades också en hel del tid där vi medlemmar fick igenom att ordet solidaritet ska användas ,ombud efter ombud talade sig varma för ordet soldaritet framför omtanke. Valstrategin som för övrigt tydligt visar vikten av att få bort girighet och vinstintresse ifrån välfärden.

Vi som inte var ombud kunde lite mer strosa omkring och njuta atmosfären, träffa kamrater från andra delar av landet och på så sätt få lite pepp inför supervalåret.

Det mest rörande, för att sammanfatta helgen, skulle jag ändå vilja säga är Jonas Sjöstedts tacktal då han blev vald till ordförande, eller kanske hans avslutningstal, orden vi alla ska ta med oss ut där, här, till verkligheten. För att förbättra världen vi alla vistas i. Tillsammans.

Det kan du se här genom att klicka på länken nedan.