Rossana Dinamarca ny feministisk talesperson!

rossana-dinamarcaVänsterpartiets nya feministiska talesperson heter Rossana Dinamarca. Dinamarca är riksdagsledamot från Västra Götaland och brinner bland annat för jämställda löner.

– Kvinnors inkomst är idag 5200 kronor lägre än mäns efter skatt. Det innebär att många kvinnor lever i en svår ekonomisk situation. Det måste vi politiker ta ett mycket större ansvar för. Jag har själv två små barn och vet vilka krav som ställs på oss kvinnor när vi ska kombinera arbete och familj, säger Rossana Dinamarca.

Enligt Dinamarca kan politiker göra mer för att höja kvinnors löner.

– Ett bra exempel är Malmö stad där Vänsterpartiet varit pådrivande för en satsning på jämställda löner bland de kommunanställda. 20 miljoner kronor satsas årligen, vilket innebär löneökningar på 1 000 kronor per månad för bland annat vårdbiträden och socialsekreterare. Den här sortens satsningar vill jag se mycket mer av, säger Dinamarca

Jonas Sjöstedt partiledare Vänsterpartiet är nöjd med valet av feministisk talesperson.

– Vänsterpartiet behöver bli bättre på att lyfta feministiska frågor i samhällsdebatten. Att vi nu utser Rossana Dinamarca är ett led i den satsningen. Rossana har ett starkt mandat att utveckla partiets feministiska politik. Det här känns väldigt bra, säger Sjöstedt.

Kontakt:
Rossana Dinamarca, feministisk talesperson 070-254 24 15