Folkpartiets dubbelmoral

(Replik på debattinlägg i Barometern-OT av Jonny Brändevall: http://www.barometern.se/reagera/debatt/s-overger-principerna-om-priset-ar-det-ratta(3640947).gm)

Bertil-webbBAE

I mars 2010 tog kommunstyrelsen i Kalmar ett i princip enhälligt beslut om en upphandlingspolicy med tillhörande uppförandekod för Kalmar kommun. Om vi inte minns fel så röstade Folkpartiet för förslaget, ett förslag som vi i Vänsterpartiet hade tagit initiativ till.

Beslutet medför bland annat att vi i Kalmar kommun, inklusive kommunala bolag, ska ställa krav på fackliga rättigheter, meddelarfrihet och kollektivavtalsenliga villkor hos de företag vi anlitar. Dessutom deklarerar vi klart och tydligt att det inte ska finnas kopplingar till skatteparadis och att principen ”bästa miljöval” ska gälla. Vi ska alltså vara en schysst kommun med schyssta affärer med schyssta företag. Det vinner alla på, inte minst alla de företag som följer reglerna.

När frågan om affär med Ryanair var uppe i bolaget Kalmar Airport, november 2012, så krävde Vänsterpartiet att kommunstyrelsens beslut skulle gälla. Tyvärr struntade övriga styrelseledamöter i beslutet och godkände affären. Även Folkpartiets representant bortsåg från den demokratiskt antagna policyn och uppförandekoden och ansåg istället att fackliga rättigheter och kollektiv­avtal var något som vi inte behövde bry oss om.

Jonny Brändevall skriver att vi i Vänsterpartiet som agerar i enlighet med kommunstyrelsens beslut ska ställa våra platser till förfogande, medan de som struntade i demokrati, regler och beslut ska sitta kvar. Speglar detta verkligen Folkpartiets moral och politiska uppfattning? Vi, och säkert många andra med oss, undrar naturligtvis om det inte borde vara tvärtom. Någon ordning måste det väl ändå vara i en kommun.

Bertil Dahl (V) Kommunalråd
Birgitta Axelsson Edström (V), ledamot av kommunfullmäktige

2 kommentarer till Folkpartiets dubbelmoral

• I mitt debattinlägg konstaterade jag att Kalmar kommun har antagit en uppförandekod, vilken inte tycktes gälla det egna handlandet. Kommunledningen ingår nämligen avtal, i strid med uppförandekodens intentioner, i detta fall med Ryanair.
    Vänsterpartiets Birgitta Axelsson Edström och Bertil Dahl vill friskriva sig från beslutet.
    Men V sitter – i skrivande stund – alltjämt i majoritetsstyre med (S) och är följaktligen solidariskt ansvariga för fattade beslut.
    De som läste mitt inlägg noterade att jag inte signerade som folkpartist. Ändå väljer V att koppla mitt inlägg till politiskt sådant.
    Bertil Dahl och Birgitta Axelsson Edström är självklart så uppdaterade i kommunpolitiken att de vet att det är flera år sedan som jag hade politiska uppdrag. Senaste var när jag räddade skattebetalarna från S och V:s ”schyssta” (V:s ordval) företagande i Salvestaden AB.
    Hur som helst, en etisk kod vänder sig inte bara till samarbetspartners utan även till de kommunanställda, vilka ska kunna vara stolta medarbetare och känna förtroende för sin ledning. Därför är signalen inåt att antagen kod gäller – men bara ibland. Detta är ohållbart. En antagen kod måste efterlevas. Om inte riskerar den bli en pr-grej utåt och därmed löper risk att förtunnas och blir i förlängningen ohållbar.

Jonny Brändewall

• Brändewall resonerar märkligt. En policy är antagen, och då ska den följas. Då Vänsterpartiet är det enda parti som tar strid FÖR detta och således är det enda parti som följer de gemensamt fattade besluten så famstår det klart för de allraliketsa, utom Brändewall då, att det är vi som agerar rakryggat. Det är de partier som jobbar enligt devisen ”den ena handen vet inte vad den andra gör” som borde ställa sina platser till förfogande.

Att som minsta parti sitta med i en majoritetskoalition innebär inte att man får gehör för all sin politik. Det förstår de flesta, precis som de flesta förstår att det finns frågor där man inte kan vika ner sig även om man är ensam. Detta är en sådan fråga. VI släpper inte kravet på rättvisa villkor. Däremot släpper vi gärna tanken på Brändewalls krav på vår avgång. Att vara rakryggad kan tydligen vara hotande för en del, men det är knappast vårt problem i det här fallet.

Birgitta A E

Gilla oss på Facebook!