Folkpartiets dubbelmoral

(Replik på debattinlägg i Barometern-OT av Jonny Brändevall: https://www.barometern.se/reagera/debatt/s-overger-principerna-om-priset-ar-det-ratta(3640947).gm)

Bertil-webb

BAE

I mars 2010 tog kommunstyrelsen i Kalmar ett i princip enhälligt beslut om en upphandlingspolicy med tillhörande uppförandekod för Kalmar kommun. Om vi inte minns fel så röstade Folkpartiet för förslaget, ett förslag som vi i Vänsterpartiet hade tagit initiativ till.

Beslutet medför bland annat att vi i Kalmar kommun, inklusive kommunala bolag, ska ställa krav på fackliga rättigheter, meddelarfrihet och kollektivavtalsenliga villkor hos de företag vi anlitar. Dessutom deklarerar vi klart och tydligt att det inte ska finnas kopplingar till skatteparadis och att principen ”bästa miljöval” ska gälla. Vi ska alltså vara en schysst kommun med schyssta affärer med schyssta företag. Det vinner alla på, inte minst alla de företag som följer reglerna.

När frågan om affär med Ryanair var uppe i bolaget Kalmar Airport, november 2012, så krävde Vänsterpartiet att kommunstyrelsens beslut skulle gälla. Tyvärr struntade övriga styrelseledamöter i beslutet och godkände affären. Även Folkpartiets representant bortsåg från den demokratiskt antagna policyn och uppförandekoden och ansåg istället att fackliga rättigheter och kollektiv­avtal var något som vi inte behövde bry oss om.

Jonny Brändevall skriver att vi i Vänsterpartiet som agerar i enlighet med kommunstyrelsens beslut ska ställa våra platser till förfogande, medan de som struntade i demokrati, regler och beslut ska sitta kvar. Speglar detta verkligen Folkpartiets moral och politiska uppfattning? Vi, och säkert många andra med oss, undrar naturligtvis om det inte borde vara tvärtom. Någon ordning måste det väl ändå vara i en kommun.

Bertil Dahl (V) Kommunalråd
Birgitta Axelsson Edström (V), ledamot av kommunfullmäktige